782
Blog

Ο ρόλος και η συμβολή του διαιτολόγου στις υπηρεσίες του φαρμακείου

Ο ρόλος και η συμβολή του διαιτολόγου στις υπηρεσίες του φαρμακείου

Photo source: www.bigstock.com

Στη κατηγορία της διατροφής, που συνεχώς επεκτείνεται με πολλές μάρκες και μεγάλη ποικιλία συμπληρωμάτων διατροφής και προϊόντων ειδικής διατροφής, η παρουσία ενός εξειδικευμένου επαγγελματία υγείας, όπως ο διαιτολόγος γίνεται πλέον αναγκαία.

Ο φαρμακοποιός στην καθημερινή πρακτική καλείται να παίξει πολλούς και διαφορετικούς ρόλους μέσα στο φαρμακείο : από τα πιο συνηθισμένα, όπως η εκτέλεση συνταγών, η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, η προώθηση προϊόντων, μέχρι τη περιποίηση τραυμάτων, τη μέτρηση της πίεσης, τη παρασκευή στο εργαστήριο και πολλά άλλα. Η συνεχιζόμενη εκπαίδευση του είναι ως εκ τούτου αναγκαία, για να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πελατών και της αγοράς. Αυτό ενισχύεται από τη γκάμα των προϊόντων που διαρκώς προστίθενται στα ράφια του σύγχρονου φαρμακείου, η οποία αυξάνει παράλληλα και το βαθμό δυσκολίας του πελάτη να περιηγηθεί μόνος του στα ράφια και να επιλέξει το προϊόν που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του.

Το επάγγελμα του διαιτολόγου είναι ένα σχετικά νέο επάγγελμα, με συνεχή όμως εξέλιξη, επιμόρφωση και διαφοροποίηση. Έχει πλέον ξεφύγει από τα στενά όρια της εργασίας σε νοσοκομείο ή σε κάποιο ιδιωτικό γραφείο, για την παροχή διατροφικών οδηγιών/ δίαιτας, όπως το είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό αποτελεί μία ευχάριστη εξέλιξη που οδηγεί σε παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς τους πελάτες/ καταναλωτές. Διαφορετικά επαγγέλματα συνεργάζονται για τη ολοκληρωμένη πρόταση προϊόντων ή υπηρεσιών υγείας, που δίνει τελικά μια υπεραξία στο προϊόν /υπηρεσία.

Ένας από αυτούς τους συνδυασμούς επαγγελμάτων είναι ο διαιτολόγος μαζί με τον φαρμακοποιό.

Η ισχύς εν τη ενώσει: Φαρμακοποιός και Διαιτολόγος

Δεν είναι λίγα τα φαρμακεία που έχουν αξιοποιήσει τις υπηρεσίες του διαιτολόγου, είτε σε επίπεδο μετρήσεων και παροχής διατροφικής συμβουλευτικής στους πελάτες τους, είτε σε επίπεδο επιστημονικής υποστήριξης προϊόντων όπως συμπληρωμάτων διατροφής, βιταμινών και προϊόντων ειδικής διατροφής, για την κάλυψη των αναγκών των πελατών. Ακόμη και εταιρείες συμπληρωμάτων ή φαρμακευτικές, επιλέγουν σαν πρόσθετη υπηρεσία προς τους φαρμακοποιούς-πελάτες τους την διάθεση διαιτολόγου για ορισμένο χρόνο, για την προώθηση των προϊόντων τους και για τη παροχή διατροφικών συμβουλών στο πλαίσιο του wellness.

Η συμβολή του διαιτολόγου στο φαρμακείο

Είναι γεγονός πως ένα σύγχρονο φαρμακείο δεν διαθέτει μόνο φάρμακα. Διαθέτει καλλυντικά, συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες, αδυνατιστικά προϊόντα, ακόμα και τρόφιμα, όπως γλυκαντικά, στέβια, σοκολάτες χωρίς ζάχαρη και ειδικά προϊόντα διατροφής, που απευθύνονται σε άτομα με διαβήτη, κοιλιοκάκη κ.ά. Επομένως, υπάρχει πληθώρα προϊόντων, που ανταποκρίνονται σε διαφορετικές ανάγκες πελατών σε σχέση με τη διατροφή τους.

Εδώ είναι απαραίτητος ο ρόλος του διαιτολόγου για την δημιουργία της κατάλληλης πρότασης ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη. Είναι ο αρμόδιος επιστήμονας για να εκπαιδεύσει τον πελάτη του φαρμακείου στη χρήση αυτών των προϊόντων (γιατί και πώς θα πρέπει να τα χρησιμοποιεί και κάθε πότε), ώστε να τα εντάξει σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο διατροφής. Αυτό απαιτεί βασικούς κανόνες τροποποίησης της διατροφικής συμπεριφοράς, διερεύνηση των αναγκών του και εξατομικευμένη προσέγγιση. Είναι σημαντικό ο πελάτης να κατανοήσει, πως δεν υπάρχει ένα μαγικό χάπι ή τρόφιμο, αλλά ένας ισορροπημένος τρόπος διατροφής, στον οποίο μπορούν να ενταχθούν προϊόντα-βοηθήματα. Για παράδειγμα αν κάποιος προσθέσει στέβια στον καφέ του και καταναλώσει μαζί και ένα μεγάλο κρουασάν, είναι βέβαιο πως δεν θα δει μείωση στα κιλά του, αλλά μάλλον το αντίθετο.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι σημαντικό να επισημάνουμε την υπεραξία που αποκτά η διατροφική σύσταση από ένα διατροφολόγο και ότι οι οδηγίες που θα λάβει ο πελάτης για να αλλάξει το διατροφικό του μοτίβο, πχ για την αντιμετώπιση της χοληστερόλης, θα συμβάλει στη καλύτερη συμμόρφωση του στο κατάλληλο δοσολογικό σχήμα και του φαρμάκου και του κατάλληλου συμπληρώματος.

Συνεπώς η ορθή χρήση των προϊόντων, με βάση τις ανάγκες του πελάτη, θα οδηγήσει σε ένα καλό θεραπευτικό αποτέλεσμα και κατ' επέκταση σε μια θετική εκτίμηση της όλης υπηρεσίας που έλαβε ο πελάτης στο φαρμακείο. Και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο ικανοποιημένος πελάτης, που βρίσκει λύσεις στις ανάγκες του και ξέρει ότι στο συγκεκριμένο φαρμακείο υπάρχει μία ομάδα ειδικών που τον στηρίζει και δεν θα τη βρει αλλού, θα επιστρέψει στο φαρμακείο και θα φέρει ακόμα έναν.

Επιπλέον, ο πελάτης ίσως αγοράσει συνδυαστικά και κάποιο άλλο προϊόν που θα του συστήσει ο διαιτολόγος (συνδυαστική πώληση). Αυτό βέβαια είναι κάτι που χρειάζεται να συμφωνηθεί από την αρχή, μεταξύ διαιτολόγου και φαρμακοποιού, με βάση τις συνεργασίες του τελευταίου με τις μάρκες προϊόντων, ώστε ο διαιτολόγος να έχει γνώση ποια προϊόντα αποτελούν πρώτη επιλογή. Για παράδειγμα, ανάμεσα σε δύο προϊόντα με παρόμοιο προφίλ και λειτουργία, ο διαιτολόγος πρέπει να γνωρίζει ποιο να προτιμήσει, με βάση τη συμφωνία που υπάρχει με το φαρμακείο.

Μια σημαντική επίσης υπηρεσία που μπορεί να προσφέρει ο διαιτολόγος είναι εξατομικευμένη συμβουλευτική. Κάθε πελάτης είναι ξεχωριστός και έχει διαφορετικές ανάγκες και προφίλ. Ο διαιτολόγος, μέσα από τη συζήτηση μαζί του, καλείται να αντιληφθεί τη διαφορετικότητά του και έρχεται να καλύψει τις ανάγκες του και να εξατομικεύσει τις συστάσεις που του δίνει.

Πέρα όμως από τον πελάτη, και ο φαρμακοποιός είναι κερδισμένος από την παρουσία του διαιτολόγου στο φαρμακείο. Αυξάνονται οι πωλήσεις προϊόντων που σχετίζονται με τη διατροφή, εφόσον τα συστήνει ο αρμόδιος επιστήμονας και ας μην ξεχνάμε ότι, με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των ταμείων, τα προϊόντα αυτά ουσιαστικά αποτελούν σήμερα μία από τις αξιόλογες πηγές άμεσης ρευστότητας και σημαντικού περιθωρίου κέρδους για τον φαρμακοποιό.

Για να πετύχει η υπηρεσία χρειάζεται ομαδική προσπάθεια

Για την επιτυχία όμως αυτής της συνεργασίας ο διαιτολόγος πρέπει να εκπαιδεύεται συνεχώς πάνω στα προϊόντα και τη δράση τους. Ακόμα και οι ίδιες οι εταιρείες συμπληρωμάτων οφείλουν να τον εκπαιδεύουν για τα προϊόντα τους σε τακτική βάση. Είναι δηλαδή απαραίτητο, όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας, από την εταιρεία μέχρι τον φαρμακοποιό και τον διαιτολόγο να συντονίζονται μεταξύ τους, για να τρέχει επιτυχώς μία τέτοια ενέργεια. Επιπρόσθετα, είναι σημαντικό να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα αξιολόγηση των υπηρεσιών που παρέχει ο διαιτολόγος, ώστε να βελτιώνονται συνεχώς ή να τροποποιούνται, ανάλογα με τις ανάγκες του φαρμακείου.

Προσέλκυση του πελάτη στο φαρμακείο

Τέλος, η αξιοποίηση του διαιτολόγου δεν αφορά μόνο το εσωτερικό του φαρμακείου. Αφορά και την επικοινωνία του προς τα έξω, ώστε να έρθει ο πελάτης σε αυτό. Οι τρόποι είναι αρκετοί και εξαρτώνται από τα διαθέσιμα μέσα, όπως π.χ. η ύπαρξη ιστοσελίδας, στην οποία μπορεί ο διαιτολόγος να αρθρογραφεί και να επικοινωνεί την υπηρεσία που παρέχει στο φαρμακείο και τα οφέλη που απορρέουν από αυτήν.

Μπορεί, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, να αξιοποιηθεί και η σελίδα στο facebook του φαρμακείου για την προσέλκυση του κοινού, όπως και η αποστολή SMS μηνυμάτων για την υπηρεσία ή αποστολή υπενθυμίσεων και διατροφικών tips προς τους πελάτες!

  • Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

  • Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

×
Μείνε ενήμερος για όλες τις εξελίξεις που σε αφορούν.

×