Blog

Εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές: Από την Θεωρία στην Πράξη

της Ευαγγελίας Παρμαξίδου
03 Φεβρουαρίου 2020
1320 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
ekpaidefsi-stis-diatrofikes-diataraxes

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πριν ολοκληρώσω τις σπουδές μου στην Διατροφολογία δεν ήμουν σίγουρη εάν θα ακολουθήσω το επάγγελμα του Διαιτολόγου. Τυχαία όμως κάποια μέρα έπεσα σε μία ανακοίνωση για εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές.

Ομιλητές ήταν οι εκπαιδευτές του ΚΕΑΔΔ. Ανέκαθεν με ενδιέφερε σαν θέμα, οπότε πήγα να την παρακολουθήσω. Όπως ήταν αναμενόμενο, όσα άκουσα επί του θέματος σε μία σχετικά μικρής διάρκειας ομιλία ήταν αρκετά για να με βάλουν να ψάξω τις Διατροφικές Διαταραχές περισσότερο.

Όσο προχωρούσε η εκπαίδευση ήξερα πλέον με σιγουριά ότι θα ακολουθήσω το επάγγελμα του Διαιτολόγου. Με μία άλλη όμως έννοια, διαφορετική από αυτήν που είχα διδαχτεί τόσα χρόνια.

Ξεκίνησα δειλά δειλά να δουλεύω πριν ολοκληρωθεί η εκπαίδευση. Ένα από τα πρώτα περιστατικά που κλήθηκα να αντιμετωπίσω ήταν ένα από αυτά που αν δεν διέθετα την συγκεκριμένη εξειδίκευση θα ήμουν ανήμπορη όχι να βοηθήσω αλλά ούτε καν να αναγνωρίσω.

Έφηβη κοπέλα, παχύσαρκη, με προηγούμενες (επιτυχημένες μεν πρόσκαιρες δε) προσπάθειες απώλειας βάρους. Με κάλεσε να οργανώσουμε ένα διατροφικό πλάνο απώλειας κάποιων επιπλέον κιλών. Γνωρίζοντας την ηλικία της ήξερα ήδη ότι οποιαδήποτε απώλεια πρέπει να είναι πολύ αργή. Αυτό που σκόπευα να κάνω ήταν να δώσω απλώς ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής που να καλύπτει τις ανάγκες μιας εφήβου.

Εκ πρώτης όψεως αυτό ήταν! Όσο προχωρούσε όμως η συζήτηση με την κοπέλα η οποία μέσω ερωτήσεων «κλειδιών» που έθετα άρχισε να ανοίγεται , ένιωθα σαν να ακούω τις παρουσιάσεις της εκπαίδευσης.

Ήταν ακριβώς οι ίδιες φράσεις που η εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές με είχε προειδοποιήσει ότι θα ακούσω. Κακή εικόνα σώματος, προσωπικοί στόχοι μιας έφηβης με Διατροφική Διαταραχή:

Να χάνω 1 κιλό τη μέρα, να χωρέσω σε ρούχα που φορούν οι κούκλες της βιτρίνας, να μην ντρέπομαι για το σώμα μου

Πώς με βοήθησε η Εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές να διαχειριστώ το περιστατικό

Είχα ήδη αντιληφθεί λοιπόν ότι το περιστατικό δεν ήταν τόσο απλό όσο νόμιζα. Συνέχισα να χρησιμοποιώ τα εργαλεία της εκπαίδευσης για να προσεγγίσω περισσότερο το παιδί αλλά και το πρόβλημα.

Αρχικά, της έδωσα να συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο. Είναι ένα από τα πολλά εργαλεία που μου έμαθε η εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές.

Μέσα από το ερωτηματολόγιο επιβεβαιώθηκα για την ύπαρξη της διαταραχής. Της εξήγησα την διακύμανση της γλυκόζης της με απλά λόγια. Οργανώσαμε μαζί ένα πρόγραμμα βασισμένο σε αυστηρά τρίωρα, τριάδες και δυάδες πάνω στα οποία την «εκπαίδευσα». Ήταν κάτι που της έκανε εντύπωση καθώς παρά το νεαρό της ηλικίας της ήξερε ήδη πως είναι οι δίαιτες και αυτό που της έδινα δεν είχε καμία σχέση με δίαιτα.

Μέσα από το ημερολόγιο καταγραφής που συμφωνήσαμε να μου γράφει, διαπίστωσα το τεράστιο άγχος της για τα κιλά. Τις ενοχές της για τα «απαγορευμένα» τρόφιμα, καθώς και την κακή της ψυχολογία λόγω των επιπλέον κιλών της.

Αναλύσαμε θέματα βιολογίας και βιοχημείας του ανθρώπινου οργανισμού. Γιατί δεν πρέπει να την γεμίζει τύψεις το γεγονός ότι πεινάει, γιατί αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να ελέγξει όσο κι αν το θέλει κλπ. Της τόνισα ότι απώτερος στόχος μας είναι να επαναφέρουμε το σύστημα της πείνας και του κορεσμού του σώματος της. Να τρώει επειδή πεινάει και να ξέρει πότε χόρτασε, και όχι να χάσει κιλά.

Βέβαια το μυαλό της επέστρεφε στα κιλά. Ευτυχώς ήμουν προετοιμασμένη για το πώς θα αποφύγω το ζύγισμα. Ένα «κακό» νούμερο στη ζυγαριά ήταν ικανό να καταστρέψει την προσπάθεια της αλλά και τη δική μου.

Στάσου δίπλα στον άνθρωπο που ζητάει την βοήθεια σου

Αφιέρωσα πολύ χρόνο στο να της εξηγήσω πόσο σημαντικό και όμορφο είναι:

  • Να αγαπάει και να φροντίζει το σώμα της και τον εαυτό της και με ποιους τρόπους μπορεί να το πετύχει
  • Πώς να μάθει να μην επηρεάζεται από τα κακόβουλα σχόλια των συμμαθητών της

Έχουμε πολύ δρόμο φυσικά μέχρι την θεραπεία της. Θα χρειαστεί και την βοήθεια κάποιου εξειδικευμένου επί του θέματος Ψυχολόγου. Όμως είμαστε σε καλό δρόμο.

Σαφώς σε πολύ καλύτερο δρόμο απ’ αυτόν που θα βρισκόμασταν αν είχε ζητήσει τη βοήθειά μου 6 μήνες νωρίτερα. Η εκπαίδευση στις Διατροφικές Διαταραχές μου πρόσφερε απαραίτητες γνώσεις ώστε να μπορέσω να την βοηθήσω.

  • Ευαγγελία Παρμαξίδου
    Ευαγγελία Παρμαξίδου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος