782
Blog

Έχετε ανακαλύψει την σπουδαιότητα των φυτικών ινών για τον πελάτη σας;

20 Απριλίου 2016
της Νικολέτας Γεωργιάδου
Έχετε ανακαλύψει την σπουδαιότητα των φυτικών ινών για τον πελάτη σας;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ξεκινώντας διατροφή ο πελάτης σας, ένα μέρος της καθημερινής του ευεξίας όταν τον ακούτε να λέει «νιώθω ήδη πολύ καλύτερα, ξεφούσκωσα» το οφείλει στις φυτικές ίνες. Αν θυμηθούμε τον ορισμό, ο όρος φυτικές ίνες συμπεριλαμβάνει τα μέρη των φυτών και των υδατανθράκων, που διαφεύγουν εντελώς, ή τουλάχιστον εν μέρει, της υδρόλυσης από τα πεπτικά ένζυμα. Ως αναπόσπαστο κομμάτι μιας υγιούς διατροφής, θεωρούνται σήμερα βασικές για τη θεμελίωση της υγείας και την προφύλαξη από πολλές νόσους. Μέρος αυτών των επιδράσεων βασίζονται στις φυσικοχημικές ιδιότητες των ινών συμπεριλαμβανομένων της υψηλής τους ικανότητας για δέσμευση ύδατος (διογκωτική δράση) και μιας άπεπτης θεμέλιας ουσίας, με υψηλού επιπέδου δεσμευτική ικανότητα.

Μπορείτε να εξηγήσετε και στον πελάτη σας σε ποιους, τομείς της υγείας είναι ωφέλιμες οι φυτικές ίνες;

Λειτουργία του εντέρου

Η κατανάλωση φυτικών ινών ρυθμίζει τη λειτουργία του εντέρου, επιδρώντας θετικά στην εντερική μικροχλωρίδα ενώ βοηθάει και στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου. Ειδικότερα, ο ευεργετικός ρόλος της αυξημένης πρόσληψης φυτικών ινών στη θεραπεία της χρόνιας δυσκοιλιότητας στηρίζεται στην ιδιότητά τους να διατηρούν μαλακό το περιεχόμενο του εντέρου. Είναι σημαντικό όταν οι πελάτες νιώθουν την ανακούφιση!

Αντίστοιχα, η σημασία των φυτικών ινών στην αντιμετώπιση του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου οφείλεται στην ιδιότητα των διαλυτών κυρίως φυτικών ινών να απορροφούν μόρια ύδατος και να σχηματίζουν διαλύματα με μεγάλο ιξώδες. Αυτός είναι ένας μηχανισμός που στεκόμαστε αρκετά, δεν σταματάει όμως εκεί! Τα διαλύματα αυτά μεταβολίζονται προς σχηματισμό βραχείας αλύσου λιπαρών οξέων, καθώς και αερίων, που ελαττώνουν το συνολικό απαιτούμενο χρόνο για τη μεταφορά των τροφών από το ένα τμήμα του γαστρεντερικού συστήματος στο άλλο. Έτσι, στο εσωτερικό του εντέρου αναπτύσσονται χαμηλότερες πιέσεις και ο ασθενής ανακουφίζεται από τα συμπτώματα που τον ενοχλούν.

Επίσης, πρόσφατες μελέτες συνδέουν τις φυτικές ίνες με αποτροπή της εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου. Κύριος μηχανισμός δράσης των ινών είναι η αραίωση και προσρόφηση καρκινογόνων ουσιών, χολικών οξέων και άλλων πιθανόν τοξινών που περιέχονται στον εντερικό αυλό. Πρόκειται λοιπόν, για μια συνήθεια η κατανάλωση των φυτικών ινών που αξίζει και σε βάθος χρόνου.

Απώλεια βάρους

Μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες είναι πιθανό να οδηγήσει σε ευκολότερη μείωση βάρους. Το υψηλό φορτίο φυτικών ινών στο στομάχι οδηγεί σε καθυστερημένη κένωση, προκαλώντας με αυτό τον τρόπο ταχύτερο και πιο παρατεταμένο αίσθημα κορεσμού, καθυστερώντας έτσι το επόμενο γεύμα. Επίσης, στο αίσθημα πληρότητας συμβάλει το γεγονός ότι οι τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες τείνουν να μασιούνται περισσότερο. Όλα αυτά όμως διαμορφώνουν μια διατροφική συμπεριφορά και δεν είναι απλά επειδή οι φυτικές ίνες δεν έχουν θερμίδες!

Ρύθμιση της γλυκόζης αίματος – Διαβήτης

Οι φυτικές ίνες βελτιώνουν τις συγκεντρώσεις της μεταγευματικής γλυκαιμικής απόκρισης και της ινσουλίνης, πιθανότατα επιβραδύνοντας την πέψη και την απορρόφηση της τροφής. Η κατανάλωση τους μπορεί να βοηθήσει τους πάσχοντες από διαβήτη να ρυθμίζουν καλύτερα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους.

Ρύθμιση της χοληστερόλης αίματος – Καρδιαγγειακά Νοσήματα

Εκτεταμένες μελέτες που έχουν διενεργηθεί με αντικείμενο τη διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες επιβεβαιώνουν τον ευεργετικό τους ρόλο στην πρόληψη της εμφάνισης υπέρτασης, αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων και υπερλιπιδαιμιών. Οι φυτικές ίνες φαίνεται, επομένως, ότι λειτουργούν προστατευτικά έναντι των καρδιακών νοσημάτων και μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Φυσικά σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απαραίτητη η ολοκληρωτική αναθεώρηση της διατροφής και του τρόπου ζωής.

Οι φυτικές ίνες, για όλους τους παραπάνω λόγους, διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην υγεία. Η έγκυρη ενημέρωση από τον διατροφολόγο μπορεί να βοηθήσει τον πελάτη να κατανοήσει τις λειτουργίες τους στον ανθρώπινο οργανισμό. Διαδώστε τα οφέλη τους, αναδείξτε την αξία τους!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kaczmarczyk, M. M., Miller, M. J., & Freund, G. G. (2012). The health benefits of dietary fiber: beyond the usual suspects of type 2 diabetes mellitus, cardiovascular disease and colon cancer. Metabolism, 61(8), 1058-1066.

Anderson, J. W., Baird, P., Davis, R. H., Ferreri, S., Knudtson, M., Koraym, A., ... & Williams, C. L. (2009). Health benefits of dietary fiber. Nutrition reviews,67(4), 188-205.

Anderson, J. W., Smith, B. M., & Gustafson, N. J. (1994). Health benefits and practical aspects of high-fiber diets. The American journal of clinical nutrition,59(5), 1242S-1247S.

Marlett, J. A., McBurney, M. I., & Slavin, J. L. (2002). Position of the American Dietetic Association: health implications of dietary fiber. Journal of the American Dietetic Association, 102(7), 993-1000.

Jacobs, L. R. (1986). Relationship between dietary fiber and cancer: metabolic, physiologic, and cellular mechanisms. Experimental Biology and Medicine,183(3), 299-310.

Lattimer, J. M., & Haub, M. D. (2010). Effects of dietary fiber and its components on metabolic health. Nutrients, 2(12), 1266-1289.

  • Νικολέτα Γεωργιάδου Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

    Η Νικολέτα Γεωργιάδου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Σπούδασε στο τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου, με παράλληλη εκπαίδευσή της στην κετογονική δίαιτα. Σήμερα, εργάζεται ως επιστημονικός συνεργάτης της Medihub.

×
Μείνε ενήμερος για όλες τις εξελίξεις που σε αφορούν.

×