Live Streaming για τον επαγγελματία υγείας

Όσα ακούσαμε στο live streaming για τη δημιουργία αποτελεσματικής σχέσης με τους πελάτες μας

22 Νοεμβρίου 2017 || facebook group medNutrition PRO

Την Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου απολαύσαμε ένα διαδραστικό live streaming στο facebook page του medNutrition PROacebook page του medNutrition PRO, σχετικά με τους τρόπους και τις δεξιότητες που χρειάζεται να αναπτύξουμε ως διαιτολόγοι ώστε να χτίσουμε μια αποτελεσματική σχέση με τους πελάτες μας. Είναι σημαντικό η σχέση αυτή να στηρίζεται στον σεβασμό, την κατανόηση και την κινητοποίησή τους, ειδικά σε δύσκολες στιγμές τους που αισθάνονται ότι δεν τα καταφέρνουν. Καλεσμένοι μας ήταν η κα Βάσια Μανίκα, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Diet & Wellbeing NLP Coach και ο κ. Νίκος Φραγκιάς,  Interventionist, Ψυχοθεραπευτής, Master Coach, NLP Trainer και ιδρυτής του εκπαιδευτικού οργανισμού Dynamic Equilibrium System ltd. 

Δείτε περισσότερα στο βίντεο που ακολουθεί:

Πώς μπορούμε να ξεκινήσουμε και να διατηρήσουμε μια πολύ καλή επικοινωνία με τους πελάτες μας; (00:26)

Οι περισσότεροι ξεκινούν μια επικοινωνία μένοντας στο λεκτικό κομμάτι, πιστεύοντας ότι αυτό είναι αρκετό. Όμως, προσέχοντας μόνο τον λόγο, μένουμε σε εγκεφαλικές πληροφορίες χάνοντας ένα μεγάλο κομμάτι της υπόλοιπης πληροφορίας που μπορεί να μας δώσει ο πελάτης, ακόμα κι αν έχουμε εκπαιδευτεί να ακούμε (ενεργητική ακρόαση, συμβουλευτική κτλ).

Πολλές φορές οι πελάτες μας έρχονται με έναν στόχο και μετά από μερικές συνεδρίες αλλάζουν αυτά που είχαν πει αρχικά (01:05)

Αυτό είναι πολύ λογικό, γιατί στην αρχή ένας πελάτης έρχεται με ένα αίτημα «θέλω να χάσω κιλά». Φυσικά και θα αλλάξει τον στόχο, αν αναρωτηθούμε σε ποιον αρέσει να χάνει. Αν σκέφτομαι ότι θα χάσω, αυτόματα, θα θέλω να ξαναβρώ αυτό που θα χάσω. Οπότε, αυτή η δήλωση δεν δουλεύει, αν σταθώ μόνο στο λεκτικό.

Οι λεκτικές δηλώσεις αποτελούν, πολύ συχνά, σημαντικά εμπόδια, όταν ο πελάτης έρχεται στο διαιτολόγο. Η ίδια η λέξη «δίαιτα» πολλές φορές συνδυάζεται με αρνητικούς συνειρμούς και λέξεις όπως «στέρηση», και τελικά οι άνθρωποι καταλήγουν να μας λένε τι δεν θέλουν, αντί για το τι θέλουν πραγματικά.

Η μη λεκτική επικοινωνία είναι, επίσης, πολύ σημαντική. Ακριβώς επειδή, τις περισσότερες φορές, δεν είναι συνειδητή. Οι μικροεκφράσεις του προσώπου, οι κινήσεις του σώματος μας δίνουν πολύτιμες πληροφορίες.

Ένας διαιτολόγος δεν είναι κλασικά εκπαιδευμένος σε διαχείριση τέτοιων πληροφοριών (04:00)

Ίσως καταλαβαίνει ότι, μέσα στα πλαίσια της συνεργασίας με έναν πελάτη, κάτι δεν «κολλάει», αυτά που λέει με αυτά που κάνει έχουν απόσταση μεταξύ τους, μας λέει η Βάσια. Μπορεί να θεωρεί ο επαγγελματίας ότι έχει ένστικτο ή διαίσθηση, όμως δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει σαν συνειδητό εργαλείο.

Ο Νίκος απαντά σε αυτό ότι δεν υπάρχει διαίσθηση, υπάρχει η συνειδητή όξυνση των αισθήσεων, να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τι βλέπουμε, τι ακούμε, τι νιώθουμε. Πώς μπορούμε να συνδέσουμε τη γλώσσα του σώματος με αυτό που λέει, να καταλάβουμε αν όντως είναι κινητοποιημένος ή δεν λέει και άλλα που σκέφτεται. Ευτυχώς, αυτή είναι μια ικανότητα που εκπαιδεύεται και, φυσικά, τελειοποιείται.

Οι περισσότεροι πελάτες μένουν κινητοποιημένοι για μικρό χρονικό διάστημα και μετά χάνουν το κίνητρό τους, ακόμα και για στόχους που έχουν βάλει οι ίδιοι; (04:59)

Ο κόσμος δεν ξέρει πώς να βάζει στόχους ή να ξεδιαλύνει τα στάδια της διαδικασίας για να φτάσει σε αυτό που θέλει- απλά το εκφράζει. Και αυτό πάλι έγκειται σε τεχνικές επικοινωνίας, γιατί χρειάζεται να ξέρουμε να παίξουμε με τα παιχνίδια που δημιουργεί ο νους τους.

Το κομμάτι της κινητοποίησης είναι μεγίστης σημασίας και χάνεται γιατί δεν ξέρουμε πώς να το αναγνωρίσουμε, διαχειριστούμε και αναπτύξουμε. Μας δυσκολεύει στην επαφή με τον πελάτη που στη μια επίσκεψη έρχεται κινητοποιημένος, στην επόμενη αποκαρδιωμένος, μετά πάλι κινητοποιημένος και συνεχίζεται αυτός ο φαύλος κύκλος μέχρι να σταματήσει να έρχεται. Είναι εξουθενωτικό για τον επαγγελματία.

Ο Νίκος συνεργάζεται χρόνια με αθλητές εξασκώντας τις νοητικές προπονήσεις για μέγιστες αποδόσεις και η διαφορά των αθλητών που μένουν κινητοποιημένοι και προσηλωμένοι στον στόχο τους είναι γιατί έχουν καταλάβει ότι αγγίζει τις αξίες τους. Απαντώντας στην ερώτηση «Τι είναι σημαντικό για μένα σε αυτό που κάνω», μπορούμε να βρούμε τις βαθύτερες αξίες που καλύπτει το άτομο πετυχαίνοντας αυτόν τον στόχο. Οι απαντήσεις τύπου «είναι σημαντικό για μένα να είμαι κορμί το καλοκαίρι για την παραλία» δεν δείχνουν τις αξίες, χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση.

Ένα άλλο, επίσης σημαντικό, κομμάτι είναι οι προσδοκίες που έχουν οι πελάτες από τον διαιτολόγο, όταν απευθύνονται για βοήθεια, και οι προσδοκίες που έχουμε κι εμείς οι ίδιοι οι επαγγελματίες από τους εαυτούς μας. Έχουμε αρκετά εργαλεία για να χρησιμοποιήσουμε, όμως αν δεν μάθουμε πώς να τα επικοινωνούμε σωστά στους πελάτες μας (πχ εργαλεία coaching και στοχοθεσίας όπως GROW, SMART κτλ) ή αν δεν μάθουμε πώς να επικοινωνούμε εμείς εσωτερικά με εμάς, τότε απαξιώνουμε και τα εργαλεία και, το κυριότερο, απογοητευόμαστε εμείς. Δεν χρειάζεται να είσαι ψυχολόγος για να μάθεις να επικοινωνείς αποτελεσματικά με κάποιον και να δημιουργείς δεσμούς αμοιβαίας εμπιστοσύνης, ασφάλειας και ανάπτυξης. Και οι άνθρωποι θέλουν προκλητικούς στόχους για να αναπτυχθούν, όχι βατούς και καθημερινούς. Να βγουν έξω από τα όρια της βολής τους, το comfort zone.

 

 osa akoysame sto live streaming gia ti dimiourgia apotelesmatikis sxesis me tous pelates mas inside

Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τη δέσμευση του πελάτη; (11:58)

Χρειάζεται να μάθουμε να καταλαβαίνουμε το αναπαραστατικό σύστημα του κάθε ανθρώπου, το σύστημα δηλαδή στο οποίο λαμβάνει την πληροφορία (οπτικό, ακουστικό, κιναισθητικό κτλ) και να επικοινωνούμε στο ίδιο σύστημα. Αυτό κάνει το άτομο να δεσμεύεται μαζί μας και στον στόχο, να αισθάνεται ότι το κατανοούμε και δημιουργεί μια ακόμα βαθύτερη αίσθηση της σχέσης που αναπτύσσεται.

Είναι απαραίτητη η σύνδεση των 3 εγκεφάλων (καρδιά- μυαλό- έντερο) και χρειάζεται να συνδέσουμε το μυαλό με το σώμα, για να μπορέσει ο άνθρωπος να αισθανθεί ολόκληρος και συνδεδεμένος. Χρειάζεται να εκπαιδεύσουμε τους πελάτες μας να ακούν το σώμα τους, αντιμετωπίζοντας το θέμα της διατροφής ολιστικά.

Η Βάσια μας λέει:

Πολύ βασική η μετεκπαίδευση των διαιτολόγων σε άλλες δεξιότητες που θα αναδείξουν τις διατροφικές μας γνώσεις

Στη διάρκεια της συζήτησης τέθηκαν ρητορικά ερωτήματα προς τους επαγγελματίες διαιτολόγους, όπως:

  • Πώς εξηγούνται οι δικές μας διατροφικές συμπεριφορές μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά;

  • Πώς διαχειριζόμαστε την κούρασή μας ή τα συναισθήματά μας ή τα άγχη μας ή τις σκέψεις μας; Καταφεύγουμε κι εμείς στο φαγητό ή έχουμε άλλες διεξόδους; Κι αν καταφεύγουμε στο φαγητό, πώς αυτό επηρεάζει την δική μας αυτοπεποίθηση στην διαιτολογική πράξη;

  • Σε ποια άλλα πλαίσια ζωής επηρεάζει η διατροφική μας συμπεριφορά;

Ο Νίκος και η Βάσια απάντησαν, επίσης, σε ερωτήσεις από συναδέλφους όπως:

«Πώς να αντιμετωπίσουμε τις περιπτώσεις των πελατών που έρχονται και φεύγουν και ξαναέρχονται κινητοποιημένοι μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και δεν τα καταφέρνουν, με αποτέλεσμα να κουράζονται και οι πελάτες και εμείς», που τέθηκε live.

Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές γεννούν νέες ερωτήσεις: Χρειάζεται να ξέρουμε, πρώτα, ποιοι είναι αυτοί οι εσωτερικοί διάλογοι που έχουν οι άνθρωποι και τους επηρεάζουν στις αποφάσεις «μπορώ/ δεν μπορώ», «τα καταφέρνω/ δεν τα καταφέρνω». Πώς αυτοσαμποτάρονται; Ας αναρωτηθούμε και πάλι ποιες είναι οι προσδοκίες που έχουμε κι εμείς από τον πελάτη, που τελικά δεν ανταποκρίνεται με τον τρόπο που περιμέναμε ή φανταζόμασταν κι έτσι απογοητευόμαστε και κουραζόμαστε.

Οι υποτροπές που κάνουν οι πελάτες μας μέσα στη διαδικασία της διατροφικής παρέμβασης είναι, για εμάς τους επαγγελματίες, μια απίστευτη ευκαιρία! Σαμποτέρ, πειρασμοί, εμπόδια, εσωτερικοί διάλογοι, μας δίνουν πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το άτομο τον κόσμο και την πραγματικότητα στην οποία ζει.

Ερωτήσεις για το αν θα δούμε τον πελάτη δωρεάν ή πώς διαχειριζόμαστε το οικονομικό απαντώνται μέσα στο βίντεο με επόμενες ερωτήσεις που απευθύνουμε εμείς σε εμάς για να κατανοήσουμε την δική μας αξία ως επαγγελματίες διαιτολόγοι και, στη συνέχεια, απευθύνουμε στον πελάτη ερωτήσεις αναγνώρισης αξίας αυτού που ζητάει ως μόνιμη αλλαγή.