Live Streaming για τον επαγγελματία υγείας

Α. Σχοινά: «Οι Διατροφικές Διαταραχές από την Οπτική του Ψυχολόγου»

23 Φεβρουαρίου 2024 || Facebook group medNutrition PRO

Σε αυτό το Livestreaming η Μαργαρίτα – Αγγελική Σχινά, Κλινική Ψυχολόγος, Επιστημονική Υπεύθυνη για το ΚΕΑΔΔ μας παρουσιάζει την οπτική του ψυχολόγου για τις Διατροφικές Διαταραχές. Το live streaming, στην ομάδα medNutrition PRO στο Facebook, συντονίζει ο διαιτολόγος- διατροφολόγος Πάρης Παπαχρήστος

Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το βίντεο, ενώ σας παραθέτουμε και μερικές από τις απαντήσεις που μας έδωσε:

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για εσάς ώστε να σας γνωρίσουν συνάδελφοι διαιτολόγοι;

Έχω το διδακτορικό μου πάνω στην κλινική ψυχολογία με εστιασμό στην διαφορετικότητα το οποίο βοηθάει στις διατροφικές διαταραχές οι οποίες έχουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Στην Αγγλία παρακολούθησα και ολοκλήρωσα το πρόγραμμα NCfED (National Centre for Eating Disorders) και εκπαιδεύτηκα για όλο το εύρος των διατροφικών διαταραχών.

Ποια η σχέση σας, συμβολή με το ΚΕΑΔΔ – Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών;

Το ΚΕΑΔΔ πρόκειται για ένα δίκτυο συνεργασίας καλά οργανωμένο. Η εκπαίδευση δίνει ένα πρωτόκολλο με πολλά εργαλεία για το πώς θα γίνει η αποτελεσματική διαχείριση ενός ατόμου με διατροφική διαταραχή. Σε συνεργασία με τον Κ. Ζουμπανέα παρουσιάζω και εκπαιδεύω πάνω στο ψυχολογικό υλικό των διατροφικών διαταραχών με πρότυπο το αρχικό πρόγραμμα που παρακολούθησα στην Αγγλία (NCfED). Πρόκειται για ένα ζεστό, υποστηρικτικό περιβάλλον για μάθηση τόσο για ψυχολόγους όσο και για άλλες ειδικότητες όπως διαιτολόγους, φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμους, γυμναστές.

Μέσα από την αλληλεπίδραση του εκπαιδευτικού σας ρόλου τι έχετε κατανοήσει για τον επαγγελματία διαιτολόγο;

α] Είναι ομαδικός;

Ναι, υπάρχει θέληση για ανοιχτό διάλογο και συνεργασία από διαιτολόγους με άλλες ειδικότητες (ψυχολόγους, φυσικοθεραπευτές και γυμναστές). Ειδικά τα νέα παιδιά όπως φαίνεται και από το πρόγραμμα είναι όλο και πιο καλά προσανατολισμένα προς το ψυχολογικό κομμάτι. Κάτι το οποίο είναι πολύ ενθαρρυντικό!

β] Του λείπουν εργαλεία-δεξιότητες;

Χρειάζεται σίγουρα κατανόηση και ενασχόληση με άτομα που ταλαιπωρείται το σώμα τους και το μυαλό τους με την διατροφή. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να αναλάβει ένας διαιτολόγος τέτοια περιστατικά διατροφικής διαταραχής αλλά τουλάχιστον να έχει την γνώση διαχείρισης αυτών. Πρέπει να υπάρχει ψυχολογική σκέψη (δηλαδή ο λόγος που εμποδίζει αυτά τα άτομα από μια υγιή σχέση με το φαγητό) και στα πιο βαριά ψυχολογικά θέματα πώς θα συνεργαστεί ο διαιτολόγος με άλλους επαγγελματίες υγείας. Χρειάζεται βαθιά κατανόηση και βιωματική εκπαίδευση.

γ] Aντιλαμβάνεται τις διατροφικές διαταραχές;

Είναι βασικό να υπάρχει η γνώση για το πότε γίνονται οι παραπομπές, πότε τα συμπτώματα συνδέονται με ψυχολογικά θέματα. Γιατί δεν νοείται πλέον ο διαχωρισμός: «Άλλο η σκέψη και το συναίσθημα μου, άλλο το σώμα μου». Το σώμα μαζί με την σκέψη και την ψυχολογία πορεύονται παράλληλα. 

δ] Πόσο σημαντική είναι η χρήση των λέξεων; της γλώσσας του σώματος;

Είναι αρκετά σημαντικές. Φράσεις που αναφέρονται στο σώμα, επικοινωνίες που έχουν να κάνουν με το είδος και την ποσότητα τροφής, τον τρόπο που τρώει κάποιος. Ακόμη και η μη λεκτική επικοινωνία (βλέμματα) μπορούν να προκαλέσουν εμπόδια στην διατροφική διαδικασία.

Κατά μέσο όρο πρέπει να τρώμε ανά 3 ώρες, ώστε να συμβαδίζουμε με τους φυσιολογικούς ρυθμούς έκκρισης γαστρικού υγρού, χολής και ινσουλίνης. Έτσι θα μειώσουμε, την πιθανότητα εμφάνισης ινσουλινοαντίστασης, πεπτικών διαταρραχών κ.α.

Μετά από 14 Χρόνια Λειτουργίας, στο ΚΕΑΔΔ έχοντας εκπαιδεύσει περισσότερα από 1100 άτομα. Αυτοί οι συνάδελφοι έχουν εξελιχθεί; Το αναφέρω μέσα από την εικόνα που έχετε από τις εποπτείες που συζητάτε περιστατικά.

Για τους ψυχολόγους ανοίγει μια ευκολία και ευκαιρία ως προς την καλύτερη διαχείριση περιστατικών. 

Η εξέλιξη είναι τεράστια. Ο διατροφολόγος μέσω του προγράμματος ΚΕΑΔΔ «ανοίγει το μυαλό του» αποκτά καλύτερη κατανόηση-ενσυναίσθηση. Έτσι, ξεκλειδώνει καλύτερα τους πελάτες του. Ο διαιτολόγος εκπαιδεύεται πώς να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν στην διαχείριση ενός περιστατικού και μαθαίνει πώς να συνεργάζεται και με άλλους επαγγελματίες υγείας όπως ψυχολόγους που έχει μια συγκεκριμένη εκπαίδευση πάνω στις διατροφικές διαταραχές. Ώστε να μπορούν να μιλάνε την ίδια γλώσσα.

Τι είναι αυτό που κρατάει ζωντανή την εκπαίδευση μετά από τόσα χρόνια;

Η από του στόματος (mouth to mouth) μετάδοση μεταξύ συναδέλφων επαγγελματιών υγείας όλων των θετικών ευκαιριών εξέλιξης και αποτελεσμάτων που προκύπτουν μέσα από την εκπαίδευση είναι όντως το κλειδί που την κρατάει ζωντανή μετά από τόσα χρόνια.