Οστεοπόρωση

Ο τρόπος ζωής μας μπορεί να προκαλέσει οστεοπόρωση;

06 Νοεμβρίου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί

Για να μάθουμε τους τρόπους αντιμετώπισης μιας νόσου, πρέπει πρώτα να βρούμε την «πηγή του κακού». Έτσι, στη ραδιοφωνική εκπομπή του ΑΝΤ1 97,2 Fm, μίλησα στον δημοσιογράφο κ. Λασκαράτο για το τι είναι η οστεοπόρωση, πώς προκαλείται και τι να προσέξουμε στη διατροφή μας για να την προλάβουμε.

Οστεοπόρωση είναι η μείωση της οστικής πυκνότητας, δηλαδή η απώλεια της αρχικής δομής του οστού. Στην παρέα μας προστέθηκε μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας και ο φυσίατρος κ. Ιωάννης Διονυσιώτης, ο οποίος μίλησε για τη νόσο της οστεοπόρωσης από ιατρικής απόψεως. Αναφέρθηκε στην άσκηση, η οποία έχει διττή σημασία για τη νόσο αυτή. Αρχικά ως πρόληψη, από την παιδική κιόλας ηλικία και στη συνέχεια, αφού ξεκινήσει η μείωση της οστικής πυκνότητας, ως συντήρηση, πάντα σε συνδυασμό με ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο.

Εγώ με τη σειρά μου διευκρίνισα ότι η οστεοπόρωση είναι κατά βάση μια νόσος που απασχολεί πιο συχνά τον γυναικείο πληθυσμό, καθώς μόνο το 20% του αντρικού πληθυσμού μπορεί να εμφανίσει οστεοπόρωση. Αυτό που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στον δημοσιογράφο ωστόσο, είναι ότι οι βάσεις για έναν δυνατό σκελετό μπαίνουν μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι γονείς είναι αυτοί που πρέπει να βάλουν το λιθαράκι τους για την καλύτερη μετέπειτα σκελετική υγεία των παιδιών τους.

Καλές πηγές ασβεστίου από τη διατροφή, είναι τα μικρά ψάρια με τον σκελετό τους, τα γαλακτοκομικά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα αμύγδαλα. Το περίεργο με τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι ότι είτε είναι light είτε πλήρη έχουν την ίδια περιεκτικότητα σε ασβέστιο, χωρίς όμως να έχουν την ίδια απορρόφηση από τον οργανισμό. Για παράδειγμα, το ασβέστιο από τα γαλακτοκομικά χωρίς καθόλου λιπαρά (0%) δεν απορροφάται, αφού καταλύτης της απορρόφησης είναι το λίπος. Έτσι, πρότεινα στους ακροατές μας να επιλέγουν γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά (1,5% και 2%).

Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι ο οργανισμός μας μπορεί να απορροφήσει έως και 500mg ασβεστίου από κάθε γεύμα. Αυτό σημαίνει ότι αν εμείς καταναλώσουμε τα 3 ισοδύναμα γάλακτος που μας αναλογούν σε ένα και μόνο γεύμα δεν θα προσλάβουμε περισσότερο ασβέστιο από εκείνο που μπορούμε, δηλαδή τα 500 mg.

 

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.