745
Καρδιαγγειακά

Θέλω να ρίξω τη χοληστερόλη μου χωρίς φάρμακα

01 Αυγούστου 2017
margarini panw se feta me pswmi

Photo source: www.bigstockphoto.com

Άρτεμις, 52 ετών

Η κυρία Άρτεμις είναι 52 ετών και πρόσφατα ο γιατρός της διέγνωσε αυξημένη χοληστερόλη αίματος με τιμή 250mg/dl. Οι τιμές σακχάρου αίματος ήταν φυσιολογικές καθώς και το υπόλοιπο λιπιδαιμικό προφίλ. Αυτή την περίοδο δεν εργάζεται αλλά ασχολείται κυρίως με τις οικιακές εργασίες, χωρίς κάποια ιδιαίτερη φυσική δραστηριότητα. Καπνίζει περίπου 10 τσιγάρα την ημέρα και είναι υπέρβαρη (βάρος 65 κιλά και ύψος 1,58μ).


Ο γιατρός αποφάσισε να καθυστερήσει τη χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής ώστε να δει αν η αλλαγή του τρόπου ζωής της θα επιφέρει μείωση στις τιμές της χοληστερόλης. Εδώ είναι το ενδιαφέρον σημείο όπου μπορεί να παρέμβει αποτελεσματικά ο διαιτολόγος, ώστε να δώσει τις συστάσεις που θα βοηθήσουν την κα Άρτεμη να καθυστερήσει, ή ακόμα και να αποφύγει τη φαρμακευτική αγωγή, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την καθημερινότητα και την ποιότητα της ζωής της! Και ευτυχώς δεν είναι δύσκολο σε αυτό το πρώτο στάδιο.

Ποια είναι η πορεία λοιπόν που ακολουθούμε σε ένα τέτοιο περιστατικό; Αρχικά συστήνουμε στην κα. Άρτεμη να μειώσει το σωματικό της βάρος, ακολουθώντας ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο, το οποίο θα οδηγήσει σε αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο (δηλαδή λιγότερες προσλαμβανόμενες θερμίδες), με παράλληλη αύξηση της φυσικής της δραστηριότητας. Της προτείνουμε πέρα από τις οικιακές ασχολίες, να βάλει στο πρόγραμμά της εύκολες ασχολίες, όπως το περπάτημα 3 έως 5 φορές την εβδομάδα για τουλάχιστον 30 έως 60 λεπτά (σταδιακή αύξηση συχνότητας και διάρκειας), να μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου για κοντινές αποστάσεις και να χρησιμοποιεί σκάλες αντί για ασανσέρ. Αναλόγως τις συνήθειές της, μπορούμε να βρούμε και άλλους τρόπους, όπως το κολύμπι σε περιόδους όπου είναι πιο εφικτό, όπως το καλοκαίρι.

Όσον αφορά τη διατροφή, ένα διαιτολόγιο σχεδιασμένο για απώλεια βάρους, μπορεί να περιλαμβάνει δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά, πλούσια σε φυτικές ίνες, ενώ η επιλογή των γαλακτοκομικών θα είναι αυτών με χαμηλά λιπαρά (γάλα, γιαούρτι, τυρί). Είναι σημαντικό να αποφύγει τα τηγανητά γεύματα, το κρέατος πλούσιο σε λιπαρά όπως αρνί, κατσίκι, χοιρινό, και να προτιμήσει την αντικατάστασή του με κοτόπουλο, γαλοπούλα ή ψάρι. Μια πολύ καλή υγιεινή επιλογή είναι τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, με υψηλή περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα. Ξηροί καρποί, ελαιόλαδο και αβοκάντο είναι εξαιρετικές πηγές μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, και μπορούν να αντικαταστήσουν πηγές κορεσμένων λιπαρών, όπως για παράδειγμα το ζωϊκό βούτυρο. Με τον τρόπο αυτό θα συμβάλλουν στον αποτελεσματικό έλεγχο των επιπέδων της χοληστερόλης, ενώ είναι υλικά που μπορεί να τα προσθέσει και στις σαλάτες της!

Δεν ξεχνάμε πως υπάρχουν και λειτουργικά τρόφιμα που μπορούν να μειώσουν αποτελεσματικά τη χοληστερόλη, όπως αυτά με προσθήκη φυτικών στερολών. Οι φυτικές στερόλες είναι το ενεργό συστατικό που έχει τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μείωση της χοληστερόλης μέσω της διατροφής. Είναι εύκολο να ενταχθούν στην καθημερινή μας διατροφή αφού κυκλοφορούν σε μεγάλη ποικιλία, όπως τα προϊόντα επάλειψης (μαλακή φυτική μαργαρίνη), το γιαούρτι, το ρόφημα γιαουρτιού και το γάλα, τα οποία μπορούν να μειώσουν τη χοληστερόλη 7-12,5% σε 2-3 εβδομάδες!

Η διακοπή του καπνίσματος είναι αναμφίβολα ευεργετικός παράγοντας, καθώς μαζί με την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας θα αυξήσει και την «καλή» χοληστερόλη του οργανισμού.

Καταληκτικά, θα ήθελα να σημειώσω πως η διατροφή μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις τιμές των λιπιδίων, όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει την φαρμακευτική αγωγή, όταν αυτή είναι απαραίτητη, αλλά και η φαρμακευτική αγωγή δεν μπορεί να έχει τα μέγιστα αποτελέσματα, χωρίς την υποστήριξη ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και τρόπου ζωής.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Harvard Health Publications, (Medical School), “How to lower your cholesterol without drugs” accessed in May 2016 http://www.health.harvard.edu/heart-health/how-to-lower-your-cholesterol-without-drugs

Heart UK, The cholesterol charity, “Six super foods to lower cholesterol” accessed in May 2016 https://heartuk.org.uk/cholesterol-and-diet/six-super-foods-for-lower-cholesterol

Johns DJ1, Lindroos AK, Jebb SA, Sjöström L, Carlsson LM, Ambrosini GL., Dietary patterns, cardiometabolic risk factors, and the incidence of cardiovascular disease in severe obesity. Obesity (Silver Spring). 2015 May;23(5):1063-70. Epub 2015 Apr 10.

  • Δήμητρα Τζάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δήμητρα Τζάκου είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακό τίτλο στη Διατροφή και τη Δημόσια υγεία. (MSc). Εργάζεται ως διατροφολόγος σε φαρμακείο, ενώ παράλληλα παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες πραγματοποιώντας κατ' οίκον επισκέψεις.

×

×
Σας ενδιαφέρει επίσης: