Καρδιαγγειακά

Αβοκάντο, το ήξερες ότι αγαπάει την καρδιά σου;

21 Φεβρουαρίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί
avocado

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πλούσιο, γευστικό και κρεμώδες,το αβοκάντο είναι ένα ξεχωριστό φρούτο με ποικιλία θρεπτικών συστατικών. Τα 3/4 του φρούτου είναι νερό και το υπόλοιπο λιπαρά οξέα, φυτικές ίνες και μικρές ποσότητες υδατανθράκων και πρωτεϊνών. Μία μερίδα (περίπου μισό αβοκάντο ή 70 γραμμάρια) μας προσφέρει 134 θερμίδες, 3 γραμμάρια φυτικών ινών και 14 γραμμάρια λιπαρών, εκ των οποίων τα 8 γραμμάρια είναι τα «καλά», μονοακόρεστα και πολυακόρεστα (ωμέγα-3) λιπαρά. Ακόμη, το αβοκάντο περιέχει υψηλές ποσότητες των αντιοξειδωτικών βιταμινών C και Ε, βιταμινών του συμπλέγματος Β (Β1, Β2 και Β6), καλίου και μαγνησίου.

Ένα τόσο ιδιαίτερο τρόφιμο δεν πρέπει να λείπει από τη διατροφή μας και τα επιστημονικά δεδομένα το υποστηρίζουν με θέρμη. Η δράση του αβοκάντο και των ελαίων του έχει μελετηθεί εκτεταμένα στην υγεία της καρδιάς μας με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Τι δείχνουν οι μελέτες για το αβοκάντο και την καρδιά μας;

Σε μια από τις μεγαλύτερες επιδημιολογικές μελέτες που έχουν γίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, την Εθνική Έρευνα για την Υγεία και τη Διατροφή (National Health Αnd Nutrition Examination Survey), αξιολογήθηκε η σχέση κατανάλωσης αβοκάντο με την εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου. Το μεταβολικό σύνδρομο είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει μία ομάδα παραγόντων κινδύνου που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακού νοσήματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα που κατανάλωναν αβοκάντο είχαν 50% λιγότερο κίνδυνο να εμφανίσουν μεταβολικό σύνδρομο σε σχέση με όσους δεν κατανάλωναν αβοκάντο. Συμφωνα με την έρευνα αυτή, καταναλώνοντας αβοκάντο συνδράμουμε στη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής μας και αυξάνουμε την πρόσληψη «καλών» ακόρεστων λιπαρών, φυτικών ινών και βιταμινών.

Στους επιμέρους δείκτες για την υγεία της καρδιάς μας, όπως τα λιπίδια αίματος και η αρτηριακή πίεση, τα αποτελέσματα είναι εξίσου ενθαρρυντικά. Η πρώτη ερευνητική μελέτη έγινε το μακρινό 1960 και έδειξε ότι η κατανάλωση 0,5-1,5 αβοκάντο την ημέρα μπορεί να ελέγξει τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.

Πρόσφατη μετα-ανάλυση με δέκα νεότερες μελέτες επιβεβαίωσε ότι το αβοκάντο μειώνει σημαντικά τα τριγλυκερίδια αίματος και την «κακή» LDL χοληστερόλη. Η ευεργετική δράση του αβοκάντο φαίνεται να οφείλεται κυρίως στα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και το ισχυρό αντιοξειδωτικό του περιεχόμενο (βιταμίνες και φυτοχημικές ουσίες). Τέλος, το αβοκάντο συμβάλλει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, μέσω της πλούσιας περιεκτικότητάς του σε κάλιο. Μία μερίδα αβοκάντο (70 γραμμάρια) θα μας δώσει 330 mg ή το 17% των καθημερινών μας αναγκών σε κάλιο – περισσότερο από όσο περιέχει η μπανάνα!

Εντάξτε το αβοκάντο στη καθημερινή σας διατροφή και απολαύστε τα οφέλη που σας παρέχει. Βάλτε το στην πράσινη σαλάτα σας στο βραδινό σας γεύμα, αλείψτε το σε μία φέτα ψωμί ολικής άλεσης για ένα θρεπτικό σνακ ή απλά σκαλίστε το με ένα κουτάλι!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Dreher M and Davenport AJ. Hass Avocado Composition and Potential Health Effects. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. 2013;53:738–750.

Fulgoni VL, Dreher M and Davenport AJ. Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001–2008. Nutrition Journal. 2013;12:1

Grant, WC. Influence of avocados on serum cholesterol. Proceedings of the Society for Experimental Biology and Medicine. 1960;104:45–47

Nutritics Professional Nutrition Analysis Software. Available at: https://www.nutritics.com/p/home

Peou S, Milliard-Hasting B and Shah SA. Impact of avocado-enriched diets on plasma lipoproteins: A meta-analysis. Journal of Clinical Lipidology 2016;10, 161–171

  • Γεώργιος Σαλταούρας
    Γεώργιος Σαλταούρας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PhD-c, ANutr

    Ο Γιώργος Σαλταούρας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Oxford Brookes στον τομέα της Διατροφής και Αγωγής Υγείας και μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Διατροφολόγων. Διδάσκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το medNutrition από το 2013.α

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.