750
Άλλες Παθήσεις

Κλιμακτήριος: Γυναικεία υπόθεση

12 Μαΐου 2010
του Θωμά Κραμποκούκή
Κλιμακτήριος: Γυναικεία υπόθεση

Photo source: www.bigstockphoto.com

Καθώς ο οργανισμός σας φυσιολογικά προετοιμάζεται για να μπει στη φάση της εμμηνόπαυσης, είναι πολύ πιθανό να νιώσετε διαφοροποιήσεις τόσο εξωτερικές όσο και εσωτερικές, αφού συμβαίνουν ριζικές ορμονικές αλλαγές.
Τόσο η συμπεριφορά, όσο και η όρεξη σε σχέση με το φαγητό, τροποποιούνται, νομίζοντας ότι χάνετε τον έλεγχο και το αίσθημα της πληρότητας ή του κορεσμού. Αναφορικά με τη διατροφή, είναι σκόπιμο να ελεγχθούν οι βουλιμικές τάσεις, ιδίως αυτές που αφορούν σε συνδυασμούς λιπαρών και γλυκών γεύσεων.

Έντονες όμως είναι και οι αλλαγές που αφορούν την κατανομή του λιπώδους ιστού στο σώμα της γυναίκας. Παρατηρείται αύξηση του λίπους της κοιλιάς, ιδίως του ενδοσπλαχνικού και σχετική μείωση του λίπους των γλουτών, κάνοντας  πολλές φορές το «σωματότυπο» να  μοιάζει με τον ανδρικό.
Η χορήγηση ορμονοθεραπείας βελτιώνει τις σωματικές αυτές αλλαγές, ιδίως δε τη συσσώρευση λίπους στην κοιλιά. Πρέπει όμως να χορηγείται με προσοχή και μετά από ιατρική αξιολόγηση, λόγω πιθανών παρενεργειών της.
Η παραγωγή των ωοθηκικών ορμονών, οιστρογόνων και προγεστερόνης μειώνονται, η έμμηνος ρύση καθίσταται ασταθής αρχικά και έπειτα διακόπτεται, σηματοδοτώντας την νέα φάση της γυναικείας προσωπικότητας. Τα κύρια συμπτώματα διαφέρουν σε ένταση, διάρκεια και συχνότητα σε κάθε γυναίκα.

Τέτοια μπορεί να είναι:

  • Εξάψεις
  • Εφίδρωση
  • Ταχυκαρδία
  • Αϋπνία
  • Άγχος / Κατάθλιψη
  • Υπερδιέγερση
  • Διαταραχές Μνήμης
  • Υπέρταση
  • Κόπωση
  • Ακράτεια
  • Μειωμένη σεξουαλική επιθυμία
  • Ξηρότητα κόλπου
  • Αύξηση  Σωματικού Βάρους 


Πριν χάσετε εντελώς τον έλεγχο, φροντίστε να πάρετε τα μέτρα σας:

  • Διατηρήστε ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος.
  • Φροντίστε το διαιτολόγιο σας να είναι ισορροπημένο και πλούσιο σε ασβέστιο. Η οστεοπόρωση είναι κατά βάση γένους θηλυκού και απειλεί μετά την εμμηνόπαυση. Για το λόγο αυτό επιβάλλεται η κατανάλωση ικανοποιητικής ποσότητας γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
  • Περιορίστε την πρόσληψη αλατιού και μειώστε τη χρήση του στο μαγείρεμα. Αποφύγετε και το κρυμμένο αλάτι που υπάρχει στα σνακ, στα τυποποιημένα τρόφιμα, στις κονσέρβες και στα έτοιμα φαγητά.
  • Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα. Όσο λιγότερο κινείστε, τόσο περισσόετρο ατονούν οι μύες, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο μεταβολικός ρυθμός.
  • Ελέγξτε τη λειτουργία του θυρεοειδούς σας. Πιθανώς να ευθύνεται κι αυτός για την πιθανή πρόσληψη βάρους κατά τη διάρκεια της κλιμακτηρίου.
  • Η χρήση αλκοόλ πρέπει να είναι περιορισμένη
  • Καταναλώνετε συχνά ψάρι και πουλερικά και απαραίτητα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως.
  • Η πρόσληψη του λίπους μέσω των τροφών (~30% της ημερήσιας πρόσληψης) πρέπει να περιλαμβάνει μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά.
  • Η εμμηνόπαυση σηματοδοτεί την είσοδο σε μια νέα φάση στη ζωή σας. Προσπαθήστε να μην παρασύρεστε από συναισθήματα ανασφάλειας και χαμηλής αυτοεκτίμησης. Αυτά ίσως σας οδηγήσουν σε μια «παρηγορητική» σχέση με το φαγητό, να τρώτε δηλαδή για να καλύψετε το συναισθηματικό κενό που νιώθετε και όχι την πραγματική σας πείνα.
  • Η διατροφή θα πρέπει να είναι σύμμαχος στην προσπάθεια διατήρησης και βελτίωσης της ποιότητας της ζωής σας, λειτουργώντας ως βασικός αρωγός και  ως ασπίδα υγείας και ευεξίας.
  • Θωμάς Κραμποκούκης Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
×

×