640
Συστάσεις Διατροφής

Λαμβάνω θεραπεία με κορτιζόνη και ο γιατρός μου είπε να αποφεύγω το αλάτι. Πώς να νοστιμίσω το φαγητό μου χωρίς αυτό;

της Κατερίνας Χατζηράϊ
18 Μαΐου 2015
1 λεπτό να διαβαστεί

Η κορτιζόνη ανήκει στην ευρύτερη κατηγορία των κορτικοστεροειδών ορμονών που παράγονται απο τον φλοιό των επινεφριδίων. Εμπλέκονται σε ενα ευρύ φάσμα φυσιολογικών διεργασιών, όπως το ανοσοποιητικό σύστημα, η απόκριση στο στρες, η ρύθμιση των φλεγμονών, ο μεταβολισμός των μακροθρεπτικών συστατικών (υδατάνθρακες, πρωτεϊνες, λίπος), η λειτουργία του ενδοκρινικού συστήματος, αλλά και η ρύθμιση των επιπέδων των ηλεκτρολυτών στο αίμα.

Παράλληλα, η κορτιζόνη χρησιμοποιείται και ως φαρμακευτική αγωγή για την θεραπεία πολλών νοσημάτων (όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, οι φλεγμονώδεις νόσοι του δέρματος και του εντέρου, οι αλλεργίες κ.ά.), καθώς έχει αντιφλεγμονώδη και αναλγητική δράση.

Ποιες είναι οι παρενέργειες από τη λήψη κορτιζόνης;

Η μακροχρόνια λήψη κορτικοστεροειδών προκαλεί πλήθoς παρενεργειών που απαιτούν την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών του ασθενούς. Οι κυριότερες παρενέργειες είναι η παρουσία οιδήματος λόγω κατακράτησης νατρίου, η αύξηση της γλυκόζης στο αίμα λόγω ινσουλινοαντίστασης, ο αυξημένος κίνδυνος εμφάνισης οστεοπενίας και οστεοπόρωσης κ.ά.

Τι να προσέξετε στη διατροφή σας;

Η κατάλληλη διατροφή είναι επιτακτική στη θεραπέια με κορτιζόνη. Γι’ αυτό κατά το διάστημα λήψης κορτικοστεροειδών πρέπει να αποφεύγετε την κατανάλωση των παρακάτω τροφίμων τα οποία είναι πλούσια σε νάτριο:

  • αλάτι,
  • τουρσιά κονσερβοποιημένα,
  • καπνιστά- παστά,
  • αλλαντικά,
  • αλμυρά τυριά και αλατισμένους ξηρούς καρπούς,
  • ελιές,
  • μαγιονέζα,
  • έτοιμες σάλτσες,
  • σνακ εμπορίου όπως τα πατατάκια, τα γαριδάκια, τα αλμυρά αρτοπαρασκευάσματα,
  • έτοιμο φαγητό όπως σουβλάκια, πίτσες, αλμυρές κρέπες,
  • μαγειρική σόδα, μπεϊκιν πάουντερ και τέλος στις κρυφές πηγές αλατιού, όπως το ψωμί και οι φρυγανιές.

Επίσης προτιμήστε τα παρακάτω τυριά που είναι χαμηλά σε αλάτι: Ανθότυρο, έμενταλ light, μοτσαρέλα, κότατζ. Συμβουλευτείτε τις ετικέτες τροφίμων προκειμένου να αποφύγετε προϊόντα με αυξημένη ποσότητα νατρίου. Καλό είναι επίσης να αποφεύγετε την κατανάλωση απλών υδατανθράκων, όπως τα γλυκά, η ζάχαρη, το μέλι, η μαρμελάδα. Αυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών, καταναλώνοντας περισσότερα φρούτα και λαχανικά, αλλά και προϊόντα ολικης αλέσεως.

Πώς θα προσθέσετε γεύση χωρίς αλάτι;

Για να νοστιμίσετε το φαγητό σας μπορείτε να προσθέσετε ξύδι, χυμό λεμονιού, διάφορα μπαχαρικά, κρεμμύδι, σκόρδο.

Δοκιμάστε τους παρακάτω συνδυασμούς με καρυκεύματα

  • Γαρύφαλο: συνοδεύει ιδανικά τις συνταγές με κρέας.

  • Γλυκάνισο: ταιριάζει με σκούρα κρέατα όπως η πάπια, μπορεί να προστεθεί σε σάλτσα σόγιας και γενικότερα σε κινέζικες συνταγές.

  • Θυμάρι και ρίγανη: ταιριάζει σε σαλάτες, σε σάλτσες, σε θαλασσινά αλλά και σε κρέατα σχάρας.

  • Κάρι: δίνει άρωμα σε κρέατα, ρύζι και σάλτσες.

  • Κύμινο: μπαχαρικό με έντονη μυρωδιά, μπαίνει σχεδόν σε όλα τα κρέατα.

  • Μοσχοκάρυδο: χρησιμοποιείται σε σάλτσες όπως η μπεσαμέλ, σε πιάτα με κρεατικά.

  • Πάπρικα: συνδυάζεται με πουλερικά, θαλασσινά, σούπες και σάλτσες.

  • Κατερίνα Χατζήραϊ
    Κατερίνα Χατζήραϊ Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.