741
Οικογένεια

Ανάγκες σιδήρου στην παιδική και εφηβική ηλικία

Καλησπέρα σας! Είμαι η Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και βρίσκομαι κοντά σας για εσάς αλλά και τα παιδιά σας! Σκοπός μου… να σας βοηθήσω να μεγαλώσετε υγιή παιδιά.

Το σημερινό μας podcast αναφέρεται στις ανάγκες σιδήρου που έχουν τα παιδιά και οι έφηβοι.

Ως γονείς σίγουρα, θα έχετε ακούσει για την ανεπάρκεια σιδήρου ή σιδηροπενική αναιμία και σίγουρα αυτοί οι όροι σας τρομάζουν. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η ανεπάρκεια σιδήρου εμφανίζεται όταν μειώνονται οι αποθήκες σιδήρου στο σώμα, χωρίς να υπάρχουν συμπτώματα. Αντίστοιχα, η σιδηροπενική αναιμία είναι μια πάθηση που αναπτύσσεται όταν τα επίπεδα του σιδήρου είναι τόσο χαμηλά, που εμποδίζουν τον οργανισμό να παράγει αρκετά υγιή ερυθρά αιμοσφαίρια.

Κατανοητός ο ορισμός…! Αλλά πιθανότατα θα αναρωτιέστε τι είναι αυτό που μπορεί να ρίξει τα επίπεδα σιδήρου του παιδιού;

Μερικοί από τους παράγοντες κινδύνου είναι οι ακόλουθοι:

  • Κατανάλωση μικρών ποσοτήτων κρέατος, ψαριών, πουλερικών ή τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο
  • Περιοριστικές δίαιτες ή χορτοφαγικές δίαιτες
  • Παράλειψη γευμάτων
  • Σημαντική απώλεια βάρους
  • Συμμετοχή σε αθλήματα αντοχής και έντονη σωματική δραστηριότητα
  • Ταχεία ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική ηλικία
  • Έναρξη εμμήνου ρύσεως (για τα κορίτσια στην εφηβεία)

Η σωστή διατροφή, συμπεριλαμβανομένης της επαρκούς πρόσληψης σιδήρου, είναι απαραίτητη για το παιδί σας ώστε να αναπτυχθεί σωστά… σωματικά, αλλά και πνευματικά.

Ας δούμε όμως ποιες είναι οι ανάγκες του παιδιού σας σε σίδηρο:

Τα παιδιά ηλικίας 4-8 ετών έχουν υψηλές απαιτήσεις σιδήρου, που φτάνουν τα 10mg/ ημέρα, ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά ηλικίας 9-13 ετών οι ανάγκες σιδήρου μειώνονται στα 8mg/ ημέρα. Οι έφηβοι, που βρίσκονται σε μια περίοδο έντονης ανάπτυξης, όχι μόνο σωματικά, αλλά ψυχικά και κοινωνικά, είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην αναιμία. Σκεφτείτε ότι κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι έφηβοι αποκτούν το 20% του ύψους που θα έχουν ως ενήλικες και το 50% του βάρους τους. Οι ανάγκες σιδήρου για τα αγόρια ηλικίας 14-18 ετών φτάνουν τα 11mg/ ημέρα, ενώ για τα κορίτσια τα 15mg/ ημέρα.

Αν έχετε λοιπόν κόρη, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μετά την έναρξη της εμμήνου ρύσεως ο κίνδυνος για ανεπάρκεια σιδήρου ή αναιμία λόγω της μηνιαίας απώλειας αίματος αυξάνεται σημαντικά. Σας έχει μιλήσει ποτέ η κόρη σας για το πόσο βαριά είναι τα συμπτώματα της περιόδου της…; Πιθανόν όχι… καθώς είναι συχνά θέμα ταμπού. Η αυξημένη ροή κατά την περίοδο, σε συνδυασμό με τις άσχημες διατροφικές συνήθειες των εφήβων αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης αναιμίας.

Η αναιμία θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη - είναι κάτι πολύ πιο σοβαρό από τα συμπτώματα της κούρασης και της αδυναμίας που τη χαρακτηρίζουν. Η έλλειψη σιδήρου επηρεάζει την ανάπτυξη του παιδιού, κάνει τον οργανισμό πιο ευάλωτο σε ασθένειες, ενώ παράλληλα επιδρά αρνητικά στη σχολική απόδοση.

Ακούστε κάτι ενδιαφέρον… μελέτες έχουν δείξει, ότι οι μαθητές με αναιμία παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, κακή μνήμη, χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης και χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθηματικά τεστ. Υπάρχουν ωστόσο ενδείξεις βελτίωσης της σχολικής απόδοσης, μετά τη λήψη συμπληρώματος σιδήρου σε παιδιά με αναιμία.

Τι είναι αυτό που θα πρέπει να προσέξετε για να διαπιστώσετε αν το παιδί σας πάσχει από αναιμία;

Η κούραση, η αδυναμία, το χλωμό δέρμα, η ταχυκαρδία, η ζάλη και η μειωμένη όρεξη είναι τα κύρια συμπτώματα της σιδηροπενικής αναιμίας. Ένας αιματολογικός έλεγχος, με εντολή ιατρού, θα σας δείξει ξεκάθαρα τα επίπεδα και τις αποθήκες σιδήρου στον οργανισμό του παιδιού σας.

Τι γίνεται σε περίπτωση που το παιδί όντως πάσχει από σιδηροπενική αναιμία;

Σε αυτή την περίπτωση, ο γιατρός θα κρίνει αν το παιδί πρέπει να λάβει συμπλήρωμα σιδήρου και θα σας καθοδηγήσει για την απαιτούμενη θεραπεία.

Το καλύτερο που έχετε να κάνετε εσείς σαν γονείς, είναι να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας τρέφεται σωστά και καταναλώνει τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο. Προσπαθήστε να συμπεριλάβετε στη διατροφή του παιδιού σας άπαχο κόκκινο κρέας, όσπρια και πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Αυξάνοντας ταυτόχρονα την κατανάλωση τροφίμων πλουσίων σε βιταμίνη C (π.χ. προσθέτοντας ξύδι στα όσπρια), βοηθάτε στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό.

  • Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι είναι Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc) στην διατροφή και άσκηση. Είναι συνεργάτης του medNutrition και διατηρεί ιδιωτικό διαιτολογικό γραφείο στη Λάρισα.

×
×