Οικογένεια

Φυλλικό οξύ στην εγκυμοσύνη

08 Ιουνίου 2012
2 λεπτά να διαβαστεί
egkymosynh kai fylliko oksy

Photo source: www.bigstockphoto.com

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια είναι η διατροφή, αφού ο οργανισμός έχει πολύ μεγαλύτερες απαιτήσεις. Η καλή διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη του μωρού, αλλά και για την υγεία της μητέρας. Ακόμη κι αν δεν τρώγατε υγιεινά πριν μείνετε έγκυος, δεν είναι αργά να υιοθετήσετε μια πιο σωστή και ισορροπημένη διατροφή κάνοντας μερικές θετικές αλλαγές στις διατροφικές σας συνήθειες. Η σωστή διατροφή βοηθά επιπρόσθετα τη μητέρα να έχει ευκολότερο τοκετό.

Επίσης, ενδείκνυται η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, για την επαρκή πρόσληψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών. Αρκεί οι έγκυες να προσέχουν να μην υπερβαίνουν τα ανώτερα ανεκτά όρια μιας βιταμίνης ή κάποιου ανόργανου στοιχείου. Συστήνεται π.χ. οι μέλλουσες μητέρες να λαμβάνουν φυλλικό οξύ, από τη σύλληψη μέχρι και τη 12η εβδομάδα. Γενικά, το φυλλικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη του συμπλέγματος Β, απαραίτητη για την ομαλή αύξηση και το μεταβολισμό των κυττάρων.

Η σημασία του φυλλικού οξέος κατά την εγκυμοσύνη

Το φυλλικό οξύ είναι πολύ σημαντικό για όλες τις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας, ενώ ο κίνδυνος ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα μειώνεται σημαντικά, όταν λαμβάνεται φυλλικό οξύ συμπληρωματικά σε μια υγιεινή διατροφή, πριν από και κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου κύησης. Οι ανωμαλίες του νευρικού σωλήνα οδηγούν σε δυσμορφίες της σπονδυλικής στήλης (π.χ. δισχιδής ράχη), του κρανίου και του εγκεφάλου (π.χ. ανεγκεφαλία).

Επίσης, μερικές μελέτες έχουν εισηγηθεί ότι το φυλλικό οξύ είναι δυνατό να μειώνει τον κίνδυνο να παρουσιάσουν τα παιδιά συγγενείς καρδιοπάθειες. Οι συγγενείς καρδιοπάθειες είναι οι συχνότερες εκ γενετής ανωμαλίες στα νεογέννητα. Επίσης, μια νέα αμερικανική μελέτη του Πανεπιστημίου Κολούμπια, αναφέρει ότι οι μέλλουσες μητέρες που δεν λαμβάνουν φυλλικό οξύ στην αρχή της εγκυμοσύνης τους, έχουν διπλάσιες πιθανότητες να γεννήσουν παιδιά που θα εμφανίσουν σημαντική καθυστέρηση στον λόγο τους. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε στη Νορβηγία, όπου τα τρόφιμα συνήθως δεν είναι εμπλουτισμένα με φυλλικό οξύ όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ. Εκεί, οι ερευνητές εξέτασαν τις δεξιότητες ομιλίας περίπου 39.000 τρίχρονων παιδιών. Χρόνια νωρίτερα, οι μητέρες τους είχαν ερωτηθεί εάν έπαιρναν συμπληρώματα 4 εβδομάδες πριν τη σύλληψη έως 8 εβδομάδες μετά από αυτήν. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι ειδικοί έλαβαν υπόψη τους και παράγοντες όπως το σωματικό βάρος, το μορφωτικό επίπεδο και η οικογενειακή κατάσταση των μητέρων.

Ανάμεσα σε 1.000 παιδιά, οι μητέρες των οποίων λάμβαναν κατά την εγκυμοσύνη φολικό οξύ, μόνο τέσσερα εμφάνισαν λεκτική καθυστέρηση. Στην περίπτωση των μητέρων όμως που δεν λάμβαναν φολικό οξύ, ο αριθμός αυτός αυξανόταν στα εννιά παιδιά ανά 1.000.

Παρ’ όλα αυτά, οι ερευνητές δεν πιστεύουν πως οι άνθρωποι θα πρέπει να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, με βάση αυτά και μόνο τα ευρήματα. Περισσότερες έρευνες πρέπει να γίνουν για να υποστηρίξουν τα ευρήματα αυτής της μελέτης και να προσδιοριστεί επακριβώς ο αντίκτυπος στα παιδιά, τα οφέλη και οι κίνδυνοι.

Πόσο φυλλικό πρέπει να προσλαμβάνουμε και ποιες είναι οι κυριότερες πηγές;

Η Συνιστώμενη Διαιτητική Παροχή (Recommended Dietary Allowance, RDA) την ημέρα για το φυλλικό οξύ, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, είναι 600 mg. Το φυλλικό οξύ είναι άφθονο στα τρόφιμα, εντούτοις κατά την επεξεργασία (π.χ. μαγείρεμα) καταστρέφονται περισσότερες από τις μισές ενώσεις του, οπότε και καθίστανται μη απορροφήσιμες. Τροφές που είναι καλές πηγές φολικού οξέος είναι το ψωμί ολικής αλέσεως, τα λαχανικά με πράσινα φύλλα (λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι), τα πορτοκάλια, ο φυσικός χυμός πορτοκαλιού, οι μπανάνες, τα φασόλια, ο αρακάς και οι φακές.

Το φυλλικό οξύ που περιέχεται σε εμπλουτισμένα τρόφιμα και συμπληρώματα απορροφάται σχεδόν δύο φορές καλύτερα, σε σχέση με το φυλλικό οξύ που βρίσκεται φυσικά στα τρόφιμα.

Υπόδειγμα διατροφής με 400 mg φυλλικού οξέως, που θεωρείται η ενδεδειγμένη ημερήσια δόση για ενήλικες.

Τροφή Φυλλικό οξύ (mg)
Δημητριακά 30gr  100 
Γάλα (1 φλιτζάνι) 12
Μπανάνα (μετρίου μεγέθους) 33
Χυμός πορτοκαλιού (1 φλιτάνι) 62
Ψωμί ολικής αλέσεως (2 φέτες) 26
Καρότο (1 μετρίου μεγέθους) 26
Μπρόκολα 1/2 φλιτζάνι 52
Πατάτα βραστή 19
Πορτοκάλι 60
Σύνολο 390

Μέχρι να υπάρξουν περισσότερα στοιχεία, οι έγκυες ηλικίας άνω των 19 ετών δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το ανώτατο ανεκτό όριο των 1000mg φυλλικού οξέος ημερησίως από φυσικά τρόφιμα, εμπλουτισμένα προϊόντα και συμπληρώματα. Η αντίστοιχη τιμή, για τις γυναίκες ηλικίας 14 έως 18 ετών δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 800 mg ημερησίως. Απαραίτητη είναι η συμβουλή ενός ιατρού ή διαιτολόγου, για να ακολουθήσουν οι έγκυες τις παραπάνω συμβουλές.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Block G. and Abrams B. (1993),Maternal Nutrition and Pregnancy outcome, Annals of N.Y. Academy of Sciences Vol. 678:252.

Institute of Medicine, Dietary Reference Intakes of Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, DC, National Academy Press, 1998.

Roth C et al. (2011). Folic Acid Supplements in Pregnancy and Severe Language Delay in Chlidren. JAMA 306 (14): 1566-1573.

www.iad.gr

  • Κωνσταντίνα Αποστολοπούλου
    Κωνσταντίνα Αποστολοπούλου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Κωνσταντίνα Αποστολοπούλου είναι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος με μεταπτυχιακό στην αθλητική διατροφή. Ζει και εργάζεται στην Πάτρα όπου καθοδηγεί διατροφικά κάθε ενδιαφερόμενο, καθώς προσφέρει εθελοντική εργασία σε άτομα με καρκίνο και ψυχικές διαταραχές. Έχει διδάξει σε κολέγιο της Πάτρας και αρθρογραφεί για το medNutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.