740
Fitness

Γιόγκα: όπλο για την αντιμετώπιση αλλεργιών έως και χρόνιων πόνων

02 Δεκεμβρίου 2008
της Αλεξάνδρας Κασσίμη
gynaikes pou kanoun yoga

Photo source: www.bistockphoto.com

Η συστηματική εμφάνιση έντονων αλλεργικών συμπτωμάτων συνηγορούν στο συμπέρασμα ότι το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ατόμου λειτουργεί «υπερωριακά». Ένα μπούκωμα αισθητό στη μύτη, τα ιγμόρεια ή τα αυτιά, ερεθισμένα μάτια, πονοκέφαλοι, πονόλαιμος προκαλούνται όλα από την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος, το οποίο επιτίθεται σε κάποιο άκακο συνήθως «εισβολέα» στον οργανισμό. Μόλις καταφέρουμε να χαλαρώσουμε, το νευρικό σύστημα είναι σε θέση να υποδείξει στο ανοσοποιητικό σύστημα ότι πρέπει να σταματήσει την «επίθεση» στους άκακους εισβολείς οι οποίοι συνήθως αποβάλλονται από τον οργανισμό με ένα φτέρνισμα. Μόλις ηρεμήσει το ανοσοποιητικό σύστημα, ο ερεθισμός και η βλέννα από τη ρινική περιοχή υποχωρούν, μαζί φυσικά και τα συμπτώματα.

Η γιόγκα στην αντιμετώπιση των αλλεργιών

Η εξάσκηση οποιαδήποτε μορφής γιόγκα, με βαθιές και αργές ανάσες και την πρόθεση να αφεθούμε και να ηρεμήσουμε μπορεί να φανεί ευεργετικό για την υποχώρηση αλλεργικών συμπτωμάτων. Οι ανάσες καπαλαμπάτι για παράδειγμα θεωρούνται ιδανικές για την αντιμετώπιση αλλεργιών, καθώς βοηθούν στην αποσυμφόρηση της ρινικής περιοχής. Ωστόσο καλό θα ήταν να υπάρχει δίπλα μας και ένα πακέτο χαρτομάντιλα. Ο χρόνος χαλάρωσης μετά το πέρας των ασκήσεων της γιόγκα κρίνεται επίσης ιδιαίτερα αποτελεσματικός στον περιορισμό των συμπτωμάτων των αλλεργικών αντιδράσεων του οργανισμού. Όσοι υποφέρουν από αλλεργίες βέβαια, καλό θα ήταν την χαλάρωση μετά τις ασκήσεις της γιόγκα να μην την κάνουν ξαπλωμένοι ανάσκελα, διότι ερεθίζονται πολύ εύκολα οι αλλεργίες που επηρεάζουν το αναπνευστικό σύστημα. Είναι προτιμότερο να ξαπλώνουν μπρούμυτα ή ακόμα καλύτερα στο πλάι.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού

Η χαλάρωση του νευρικού συστήματος έχει αποδειχθεί ότι βοηθά το ανοσοποιητικό σύστημα να επιτίθεται στους ιούς που αναπτύσσονται ιδιαίτερα κατά τις ψυχρότερες εποχές. Τα κρυολογήματα προκαλούνται από βακτήρια και επηρεάζουν το ανώτερο αναπνευστικό σύστημα προκαλώντας τα γνωστά συμπτώματα (μπούκωμα, πονόλαιμο, βήχα κτλ). Σε περίπτωση που οι αντιστάσεις του οργανισμού είναι περιορισμένες, τα βακτήρια μπορούν πολύ εύκολα να εισέλθουν στους πνεύμονες και να προκαλέσουν πνευμονίες και βρογχίτιδες. Ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να «παγώσει» τους εισβολείς μέσα σε λίγες ημέρες αποτρέποντας το ενδεχόμενο ισχυρής φλεγμονής και ενισχύοντας παράλληλα το ανοσοποιητικό σύστημα.

Γιόγκα κατά του χρόνιου πόνου

Η γιόγκα αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευεργετική στο να απαλλάσσει ασθενείς από χρόνιους πόνους. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η πλειοψηφία των δασκάλων γιόγκα, πρέπει κανείς να έχει τη θέληση να αποκτήσει μία νέα σχέση με το σώμα του, τον πόνο, να έχει αρκετή υπομονή και κατανόηση στην κατάσταση που προκαλεί τις ενοχλήσεις και να μάθει να «ακούει» το σώμα τους και τις αντιδράσεις του.

Όταν κανείς βιώνει χρόνιο πόνο, η αναπνοή συνήθως είναι πιο ρηχή, ενώ τείνουμε να κρατάμε την αναπνοή μας ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Οι περιορισμένες ανάσες δεν επιτρέπουν την πλήρη εκπνοή, οπότε οι πνεύμονες δεν απαλλάσσονται από όλο τον αέρα, με αποτέλεσμα να εγκλωβίζονται και οι τοξίνες που εισπνέονται. Επίσης, ο χρόνιος πόνος έχει ως αποτέλεσμα οι μύες να είναι κρύοι και σε κατάσταση συστολής ως αποτέλεσμα του κακού κυκλοφορικού. Κατά συνέπεια, η οξυγόνωση είναι ακόμη πιο περιορισμένη και αποτρέποντας την αποβολή επιπλέον τοξινών. Όταν όμως αναπνέουμε πλήρως και βαθιά, οι πνεύμονες δουλεύουν περισσότερο, ενεργοποιούνται πλήρως οι λειτουργίες του διαφράγματος, των ραχιαίων και κοιλιακών μυών εκλύοντας θερμότητα στο κέντρο του σώματος.

Παράλληλα, η σωστή αναπνοή προκαλεί και ήρεμα συναισθήματα, περιορίζοντας το φόβο και το άγχος και απαλλάσσοντας το νευρικό σύστημα από πρόσθετο βάρος. Η σωστή αναπνοή περιορίζει παράλληλα και την ένταση από το μυϊκό ιστό του σώματος διευκολύνοντας ιδιαίτερα τις περιοχές όπου παρατηρείται ο χρόνιος πόνος.

Το επόμενο εγχείρημα του ασθενή είναι η αλλαγή του τρόπου που αντιμετωπίζει κανείς το σημείο του σώματος στο οποίο υπάρχει ο πόνος. Παρατηρείστε πώς εξελίσσεται και πώς συμπεριφέρεται ο πόνος αλλά και πώς αντιμετωπίζετε ως ασθενείς τον πόνο. Σκοπός είναι να συνειδητοποιήσει ο ασθενής τα συναισθήματα που του προκαλεί ο πόνος. Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι ιδιαίτερα σημαντική προκειμένου ο ασθενής να συνδέσει το συναισθηματικό μόνο με το βιολογικό πόνο και να συνειδητοποιήσει τη σχέση συνέχειας που υπάρχει μεταξύ σώματος, πνεύματος και συναισθήματος.

Αναδημοσίευση από το περιοδικό Ευεξία & Διατροφή. Τεύχος 27 ΣΕΠΤ - ΟΚΤ 2007, 14 - 15

  • Αλεξάνδρα Κασσίμη Δημοσιογράφος
×
×