Διατροφή

Γάλατα υπάρχουν πολλά

10 Ιανουαρίου 2015
4923 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
xeria pou tsougrizoun pothria me gala

Όταν ακούμε από το μικρό παιδί το “δεν πίνω γάλα σήμερα” μας πιάνει ένας κρύος ιδρώτας. Πρόκειται για μια πολύτιμη τροφή για την ανάπτυξη του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι με τους κατάλληλους χειρισμούς δεν μπορούμε χωρίς γάλα να προσφέρουμε τα απαιτούμενα θρεπτικά συστατικά για την απρόσκοπτη ανάπτυξή του, τονίζει ο Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc., Δημήτρης Μπερτζελέτος.

Γάλα στην καθημερινότητά μας

Πάντως το ‘δεν πίνω γάλα σήμερα’ πολλές φορές είναι προσωρινό, οπότε με τις κατάλληλες ενέργειες μπορούμε να ξαναεντάξουμε το γάλα στη διατροφή των μικρών μας φίλων. Ασφαλώς το γάλα δεν αποτελεί προϊόν που απευθύνεται μόνο στα παιδιά. Και οι ενήλικες μπορούν να κερδίσουν πολλά από την καθημερινή κατανάλωση γάλακτος.

Ποια είναι τα είδη του γάλακτος;

  1. Αγελαδινό
  2. Γίδινο
  3. Πρόβειο
  4. Ξινόγαλα
  5. Κεφιρ

Γάλα από φυτικές πηγές

Οπότε αν αναρωτιέται κανείς τι περιέχει το γάλα πρώτα θα πρέπει να σκεφτεί για ποιο γάλα συζητάμε. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι «γάλα» βρίσκουμε και από φυτικές πηγές (σόγια, αμύγδαλο).

Τι συμβαίνει με τα «είδη» γάλακτος;

Ποσότητα: 1 κούπα (245gr) Αγελαδινό πλήρες Γίδινο Πρόβειο
Θερμίδες 146 168 265
Λίπος (gr) 8 10 17
Πρωτεΐνη (gr) 8 9 15
Χοληστερόλη (mg) 24 27 66
Νιασίνη (Β1)  (mg)  0.3 0.7 1.0
Ριβοφλαβίνη (Β2)  (mg) 0.4 0.3 0.9
Βιταμίνη C (mg)  0.0 3.2 10.3
Ασβέστιο (Ca)  (mg) 276 372 473
Νάτριο (Να)  (mg)   97.6 122 108
Μαγνήσιο (Mg)  (mg) 24.4 34.2 44.1
Ψευδάργυρος (Zn)  (mg) 1.0 0.7 1.3

Πηγή: SELF Nutrition Data

Γάλα (αγελάδας, γίδας, πρόβειο)

Στον πίνακα μπορείτε να δείτε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του κάθε γάλακτος. Το πρόβειο είναι το πιο «γεμάτο» γάλα (πρωτεΐνες, ασβέστιο), έχει όμως πολλές θερμίδες, λιπαρά, χοληστερόλη. Και το γίδινο υπερέχει στις περισσότερες κατηγορίες έναντι του αγελαδινού. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι  το γίδινο και το πρόβειο γάλα έχουν ιδιαίτερα έντονη  οσμή, ενώ παστεριώνονται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες έναντι του αγελαδινού (αυξημένη επικινδυνότητα ανάπτυξης παθογ. μικροοργανισμών).

Κεφίρ και Ξινόγαλα

Τo κεφίρ (κόκκοι κεφίρ+γάλα) και το ξινόγαλα (φρέσκο γάλα+καλλιέργεια γιαουρτιού) μειονεκτούν όσον αφορά τη γεύση τους (όξινη), είναι όμως πολύ ευεργετικά όσον αφορά την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και την εντερική χλωρίδα.

Απολαύστε το “No milk today” στο παρκάτω βίντεο:

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

The Dairy Council, Nutrition and older people, accessed on 22th December 2014: http://www.milk.co.uk/page.aspx?intPageID=54

Self Νutrition Data, Nutrition facts and analysis, Milk, goat, fluid, accessed on 22th December 2014: http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/94/2

Self Νutrition Data, Nutrition facts and analysis, Milk, sheep, fluid, accessed on 22th December 2014: http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/97/2

  • Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος
    Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Δημήτρης Μπερτζελέτος είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Δημόσια Υγεία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην Τρίπολη, συνεργάζεται επιστημονικά στην ΠΑΕ Αστέρα Τρίπολης, ενώ παρέχει τις υπηρεσίες του στο Κέντρο Αποκατάστασης "Παλλάδιον"