Διατροφή

Μια κουταλιά μέλι: Γλυκιά απόλαυση ή κάτι περισσότερο;

15 Απριλίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί

Πρόσφατα διάβασα στο twitter, ένα σχόλιο ότι αν τρώμε μια κουταλιά της σούπας μέλι την ημέρα, είναι ότι καλύτερο για την υγεία μας. Ισχύει;

Αν κάνει κάποιος μια γρήγορη εξερεύνηση στο Διαδίκτυο, θα ανακαλύψει ότι αποδίδονται στο μέλι πληθώρα θαυματουργών θεραπευτικών ιδιοτήτων, από την οστεοπόρωση έως τις ημικρανίες. Το σίγουρο είναι ότι το μέλι έχει θετική επίδραση στην υγεία, ωστόσο κάποια σχόλια είναι υπερτιμημένα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι το μέλι κάνει καλό στην επιδερμίδα σας.Ωστόσο, αντί να το αλείψετε σε μια φρυγανιά, ίσως θα ήταν προτιμότερο να το απλώσετε πάνω σας. Η Κλεοπάτρα λέγεται ότι για να διατηρήσει την όμορφη επιδερμίδα της, έκανε μπάνιο σε γάλα με μέλι. Ίσως να υπάρχει μια αλήθεια σε αυτό. Το μέλι έχει φυσικές αντισηπτικές ιδιότητες, οι οποίες διατηρούν την επιδερμίδα λαμπερή και χωρίς σπασίματα. Οι αντιμικροβιακές του ιδιότητες το καθιστούν ιδανικό για καψίματα και πληγές. Eπίσης, το μέλι μπορεί και να ενυδατώσει το δέρμα. Αναμιγνύοντας μέλι και γάλα έχετε έναν πολύ καλό συνδυασμό (το γάλα περιέχει γαλακτικό οξύ, το οποίο χρησιμοποιείται σε πολλά προϊόντα αντιγήρανσης με υψηλό κόστος). Η ανάμιξη αυτή, βοηθά το δέρμα να γίνει πιο απαλό και ροδαλό, προκαλώντας την ανανέωση των κυττάρων.

Διατροφική αξία του μελιού

Όσον αφορά στα διατροφικά πλεονεκτήματα του μελιού, έχετε υπόψη σας ότι το μέλι είναι μια συμπυκνωμένη πηγή σακχάρων, τα οποία είναι μεν φυσικά, ωστόσο δεν θα πρέπει να ξεπερνάμε το μέτρο στην κατανάλωσή τους. Πρέπει να τονίσουμε, ότι το μέλι έχει πολλά θρεπτικά συστατικά, που δεν βρίσκονται στην απλή ζάχαρη, γι΄αυτό και όπου μπορούμε να την αντικαταστήσετε με μέλι, σας προτρέπουμε να το κάνετε.

Επιπρόσθετα, το μέλι περιέχει πρεβιοτικές ουσίες, δηλαδή τροφή για τα καλά βακτήρια, τα οποία συμβάλλουν όχι μόνο στην γαστρεντερική υγεία, αλλά και στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Από την άλλη πλευρά, σίγουρα θα έχετε μάθει τη συνταγή των παππούδων σας που χρησιμοποιούσαν μέλι για να καταπραΰνουν τον βήχα και τις φλεγμονές του φάρυγγα. Έρευνες έχουν δείξει, ότι μια κουταλιά μέλι έχει καταπραϋντική επίδραση στον νυχτερινό βήχα, παραπλήσια με αυτή που έχει μια κουταλιά σιροπιού για το βήχα. Είναι επίσης καλή πηγή αντιοξειδωτικών, τα οποία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες.

«Ντόπιο» μέλι

Επίσης υπάρχει μια θεωρία, που λέει ότι τρώγοντας μέλι της περιοχής σου, μπορεί να υπάρξει βελτίωση της αλλεργικής ρινίτιδας. Ωστόσο, το κατά πόσο ένα μέλι είναι της περιοχής σου, είναι ένα ερώτημα. Η συγκεκριμένη θεωρία αναφέρει ότι ...«οι μέλισσες μεταφέρουν στην κυψέλη ποσότητες γύρης, μικρές ποσότητες της οποίας, καταλήγουν και στο μέλι. Με αυτόν τον τρόπο ο οργανισμός του πάσχοντος εκτίθεται σταδιακά σε μικρές δόσεις του αλλεργιογόνου και μακροπρόθεσμα προκαλείται ανοσοποίηση. Έτσι, όσο πιο «ντόπιο» είναι το μέλι, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχει στην αλλεργική του ρινίτιδα». Δεν έχω διαβάσει ακόμα κάποια έρευνα, που να επιβεβαιώνει αυτή τη θεωρία, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ισχύει- απλώς δεν έχει ερευνηθεί. Εντούτοις, ψάχνοντας για έρευνες που να συνδέουν την κατανάλωση μελιού και την αλλεργική ρινίτιδα, παρατήρησα ότι πολλές αναφέρουν έξαρση των συμπτωμάτων, μετά από την κατανάλωση μελιού.

Στη γερμανική βιβλιογραφία στις δεκαετίες ‘50 και ‘60 υπήρχαν στοιχεία για θεραπεία αλλεργιών με μέλι. Τα μόνα πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα, έρχονται από μία μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε πληθυσμό της Μαλαισίας που έδειξε ότι η καθημερινή κατανάλωση μελιού μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της αλλεργικής ρινίτιδας, αλλά οι ποσότητες που χρησιμοποιούνται είναι αρκετά μεγάλες. Επειδή λοιπόν, τα δεδομένα είναι λίγα και αντιφατικά, σας συστήνω να το συζητήσετε πρώτα με τον αλλεργιολόγο σας, πρωτού ξεκινήσετε την κατανάλωσή του.

Είναι σημαντικό, αν ο γιατρός σας συμφωνήσει στην κατανάλωσή του, να επιλέξετε βιολογικό μέλι από πιστοποιημένους παραγωγούς της περιοχής σας, καθώς επίσης ακατέργαστο και μη παστεριωμένο, επειδή τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά είναι θερμοευαίσθητα, οπότε και καταστρέφονται με την επεξεργασία και την παστερίωση. Γι΄ αυτό, είναι καλό να διαβάζετε την ετικέτα του παραγωγού πάνω στη συσκευασία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Asha'ari ZA, Ahmad MZ, Jihan WS, Che CM, Leman I. Ingestion of honey improves the symptoms of allergic rhinitis: evidence from a randomized placebo-controlled trial in the East coast of Peninsular Malaysia. Ann Saudi Med. 2013 Sep-Oct;33(5):469-75.

Burlando B, Cornara L. Honey in dermatology and skin care: a review. J Cosmet Dermatol. 2013 Dec;12(4):306-13.

Cohen HA, Rozen J, Kristal H, Laks Y, Berkovitch M, Uziel Y, Kozer E, Pomeranz A, Efrat H. Effect of honey on nocturnal cough and sleep quality: a double-blind, randomized, placebo-controlled study. Pediatrics. 2012 Sep;130(3):465-71.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.