Διατροφή

Το comeback του κεφίρ;

της Σενιόν Σαρλότ
21 Ιουλίου 2010
1 λεπτό να διαβαστεί
Το comeback του κεφίρ;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το κεφίρ είναι ένα φυσικό γαλακτοκομικό προβιοτικό προϊόν. Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί οι οποίοι είναι ευεργετικοί για την υγεία. Το κεφίρ είναι ένα παραδοσιακό δημοφιλές ποτό της Μέσης Ανατολής. Προέρχεται από τα βουνά του Καυκάσου της πρώην Σοβιετικής Ένωσης στην Κεντρική Ασία, όπου και καταναλώνεται εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Είναι προϊόν ζύμωσης του γάλατος με κόκκους κεφίρ. Στο εμπόριο, το κεφίρ παράγεται παραδοσιακά από αγελαδινό γάλα, παρ’ όλα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν επίσης πρόβειο και κατσικίσιο γάλα. Πρόσφατα αναφέρθηκε ότι έχει παραχθεί κεφίρ και με γάλα από σόγια.

Θα το βρείτε σε διάφορες μορφές, όπως σε κόκκους, σε γάλα ή σε γιαούρτι. Το φυσικό κεφίρ έχει μία δροσιστική, αφρώδη γεύση ξινόγαλου. Παρ’ όλα αυτά η γεύση μπορεί να διαφέρει από προϊόν σε προϊόν, λόγω της διαδικασίας της ζύμωσης.

Οι κόκκοι του κεφίρ μοιάζουν με μικρά λουλουδάκια από κουνουπίδι, έχουν μέγεθος 1 έως 3 εκατοστά, λευκά ή κιτρινόλευκα. Οι κόκκοι ελευθερώνουν τους ζωντανούς μικροοργανισμούς όταν μεταφερθούν σε φρέσκο γάλα. Οι κόκκοι αφήνονται να ζυμωθούν από 12 έως 24 ώρες, ανάλογα με τη θερμοκρασία δωματίου που επικρατεί. Οι κόκκοι στη συνέχεια αφαιρούνται από το γάλα με κοσκίνισμα. Η πυκνότητα του τελικού προϊόντος είναι κρεμώδης.

Η σύνθεση του κεφίρ εξαρτάται από τον τύπο γάλατος που χρησιμοποιήθηκε. Είναι γενικώς πλούσιο σε προβιοτικά και ένζυμα. Περιέχει επίσης, βιταμίνες Β1, Β12, ασβέστιο, φυλλικό οξύ,  βιταμίνη Κ και αμινοξέα (τα συνθετικά στοιχεία των πρωτεϊνών) υψηλής βιολογικής αξίας.

Για άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη, το κεφίρ μπορεί να είναι καλύτερα ανεκτό λόγω της μικρότερης συγκέντρωσης σε λακτόζη σε σύγκριση με το γάλα.

Το κεφίρ έχει μία μακρά ιστορία, ως ευεργετικό για την υγεία και την ευρωστία. Επιπλέον είναι εύπεπτο, λόγω της μικρότερης συγκέντρωσής του σε λακτόζη.

Έρευνες έχουν εξετάσει πιθανές θετικές επιδράσεις του κεφίρ στην:

  • Τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος (αποτελεί την άμυνα του οργανισμού μας)
  • Αναστολή της ανάπτυξης όγκων
  • Μείωση της χοληστερίνης.

Το κεφίρ είναι ένα φυσικό προβιοτικό προϊόν. Τα προβιοτικά προϊόντα έχουν θετικές επιδράσεις στη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, όπως τη διευκόλυνση των εντερικών εκκενώσεων, τη μείωση των περιπτώσεων μετεωρισμού και τη διατήρηση της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου.

Συμπέρασμα: Η κατανάλωση κεφίρ είναι ευεργετική για την υγεία και υψηλής θρεπτικής αξίας. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε σε διαιτολόγο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Franworth E. (2005) Kefir – a complex probiotic. Food Science and Technology bulletin: Functional Foods 2 (1) 1-17.

Sanders et al. (2007) Probiotics: their potential to impact to human health. CAST issue paper.

Wollowski I. et al. (2001) Protective Role of Probiotics and Prebiotics in Colon Cancer. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 73, No. 2, 451S-455s.

  • Σενιόν Σαρλότ
    Σενιόν Σαρλότ Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.