738
Διατροφή

Λειτουργικά τρόφιμα, ο σύμμαχός μας για μια ισορροπημένη διατροφή

24 Ιανουαρίου 2010
gynaika pou pinei gala

Photo source: www.bigstockphoto.com

O κύριος ρόλος της διατροφής είναι να παρέχει επαρκή θρεπτικά συστατικά για να καλύπτονται οι διατροφικές ανάγκες του ατόμου.

O κύριος ρόλος της διατροφής είναι να παρέχει επαρκή θρεπτικά συστατικά για να καλύπτονται οι διατροφικές ανάγκες του ατόμου. Υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις οι οποίες υποστηρίζουν την υπόθεση ότι μερικά τρόφιμα και συστατικά τροφίμων έχουν ωφέλιμες φυσιολογικές και ψυχολογικές επιδράσεις, πέρα από την πρόσληψη των βασικών συστατικών. Τα τρόφιμα αυτά ονομάζονται λειτουργικά.

Οι έρευνες έχουν εστιαστεί στην αναγνώριση βιολογικά ενεργών συστατικών σε τρόφιμα τα οποία έχουν την δυνατότητα να μεγιστοποιούν την φυσική και ψυχική ευεξία και ίσως μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο ασθένειας. Πολλά παραδοσιακά τρόφιμα συμπεριλαμβανομένων των φρούτων, των λαχανικών, τα προϊόντα ολικής άλεσης και το γάλα, έχουν βρεθεί να περιέχουν ωφέλιμα συστατικά για την υγεία. Επιπρόσθετα σε αυτά, νέα τρόφιμα έχουν αναπτυχθεί στα οποία έχουν ενισχυθεί ή προστεθεί αυτά τα ωφέλιμα συστατικά.

Γιατί χρειαζόμαστε λειτουργικά τρόφιμα;

Στην Ευρώπη το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τη σχέση μεταξύ διατροφής και υγείας, αυξάνεται συνεχώς. Οι άνθρωποι αναγνωρίζουν ότι μπορούν να βοηθήσουν τον εαυτό τους και τις οικογένειες τους να διατηρούν την υγεία  και την ευεξία τους μέσα από έναν υγιεινό τρόπο ζωής, συμπεριλαμβανομένης και της διατροφής. 

Την ανάγκη αυτή, έρχονται να καλύψουν τα λειτουργικά τρόφιμα που μας δίνουν την δυνατότητα  να προσλαμβάνουμε επαρκείς ποσότητες ωφέλιμων για την υγεία θρεπτικών συστατικών μέσα από την καθημερινή μας διατροφή. Στις περισσότερες περιπτώσεις η επαρκής πρόσληψη αυτών των θρεπτικών συστατικών είναι δύσκολο να καλυφθεί χωρίς την κατανάλωση εμπλουτισμένων τροφίμων ή συμπληρωμάτων διατροφής. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου, το οποίο είναι πολύ σημαντικό για την υγεία των οστών για τα παιδιά, τους εφήβους και τις γυναίκες.  

Όμως είναι αρκετοί οι άνθρωποι που δεν καταναλώνουν καθημερινά επαρκής ποσότητα γαλακτοκομικών προϊόντων ή ακόμη χειρότερα αποστρέφονται το γάλα και το γιαούρτι. Τα λειτουργικά τρόφιμα καλύπτουν αυτές τις ανάγκες, με προϊόντα εμπλουτισμένα με ασβέστιο, π.χ. γάλα και γιαούρτι εμπλουτισμένα με ασβέστιο, έτσι ώστε με μικρότερη κατανάλωση να καλύπτεται η ημερησία πρόσληψη. Για αυτούς που αποστρέφονται τα γαλακτοκομικά, υπάρχουν προϊόντα όπως μπισκότα (π.χ. Μιράντα ολικής άλεσης με γάλα, πλούσια σε ασβέστιο), τα οποία συνδυάζουν τα οφέλη της ολικής άλεσης με το γάλα και το ασβέστιο (100 γρ. μπισκότων καλύπτουν το 35% της Συνιστωμενης Ημερήσιας Πρόσληψης Ασβεστίου).

Ένα ακόμη θρεπτικό συστατικό του οποίου έχει αναγνωριστεί η συνεισφορά του στην υγεία, είναι τα Ω3 λιπαρά, τα οποία βρίσκονται κυρίως στα ψάρια και σε σπόρους όπως ο λιναρόσπορος. Για να προσλάβουμε όμως την απαραίτητη ποσότητα, πρέπει να καταναλώνουμε 2-3 φορές την εβδομάδα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό. Στην αγορά υπάρχουν προϊόντα εμπλουτισμένα με Ω3 λιπαρά, όπως χυμοί, κρημ κράκερ με Ω3 και φρυγανιές με λιναρόσπορο. Με τα προϊόντα αυτά, τα οποία είναι καθημερινής κατανάλωσης, έχουμε την δυνατότητα να προσλαμβάνουμε την απαραίτητη ποσότητα Ω3 λιπαρών και να επωφελούμαστε τα οφέλη υγείας.

  • Αβραάμ Κάζης Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 13/05/1977. Σπούδασε στο Tμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου και αποφοίτησε στις 07/2001 με βαθμό 8,3. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην κατεύθυνση Κλινικής Διαιτολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου στις 10/2003, με βαθμό 8,8. Η πρακτική του άσκηση έγινε στα εξής νοσοκομεία των Αθηνών: Σισμανόγλειο, Ερυθρός Σταυρός, Γεννηματάς, Λαικό, Παίδων Αγία Σοφία και Παίδων Αγλαία Κυριακού.

×
×