640
Διατροφή

Εντάξτε τις ελιές στη διατροφή σας

28 Μαρτίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί
diafora eidh elies

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στην εκπομπή της Φωτεινής Γεωργίου «Υγεία πάνω απ’όλα» μιλήσαμε για τη θρεπτική αξία της ελιάς, ενός υπέρ-τροφίμου που υπάρχει σε κάθε σπίτι! Μάλιστα, αρκετοί δε γνωρίζουν τη σημαντική περιεκτικότητά της σε θρεπτικά συστατικά και με το φόβο της πρόσληψης πολλών θερμίδων τείνουν να την αποφεύγουν ή να την καταναλώνουν σε πολύ μικρές ποσότητες. Ας δούμε πιο αναλυτικά τη θρεπτική της αξία και τη σύγκρισή της με το ελαιόλαδο.

Θρεπτική αξία

  • 10 μικρές ή 5 μεγάλες ελιές μας δίνουν περίπου 45 θερμίδες, δηλαδή όσες μας δίνει 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο. Επομένως, μπορείτε να μετριάσετε την ποσότητα του ελαιολάδου στο φαγητό ή τη σαλάτα και να προσθέσετε λίγες ελιές.
  • H ελιά έχει 10 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από το ελαιόλαδο! Eίναι λοιπόν προτιμότερο να προσθέσετε λίγες ελιές στη σαλάτα σας, από το να βουτήξετε το ψωμί στο λάδι.
  • Αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης Α, βιταμίνης Ε, νατρίου, σιδήρου, ασβεστίου, μαγνησίου, φωσφόρου και καλίου.
  • Περιέχουν φυτικές ίνες.
  • Όλες οι ελιές δεν είναι ίδιες. H κάθε ποικιλία ελιάς διαφέρει σε γεύση, θερμίδες και θρεπτικά συστατικά. Για παράδειγμα οι Kαλαμών, οι Άμφισσας και οι τσακιστές έχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά σε σχέση με τις θρούμπες Kρήτης.

Σε σύγκριση με το ελαιόλαδο...

οι ελιές περιέχουν λιγότερες θερμίδες, περισσότερες φυτικές ίνες, λιγότερη βιταμίνη Ε, περισσότερη βιτραμίνη Α (σημαντική για την ανάπτυξη και αύξηση ιστών και οστών, για δέρμα λαμπερό και υγιή μαλλιά καθώς και για καλή όραση).

Θερμίδες ανά ποικιλία

Οι θερμίδες που αναφέρθηκαν στην εκπομπή βασίστηκαν στις αναλύσεις του Eργαστηρίου Xημείας - Bιοχημείας - Φυσικοχημείας Tροφίμων του κου Μπόσκου και αναφέρονται στα 100 γρ. ελιάς χωρίς κουκούτσι.

 

Ποικιλίες Eλιών Θερμίδες
Θρούμπες Kρήτης
(ποικιλόχρωμες και ποικίλου μεγέθους ελιές)
492
Kαλαμών
(μεγάλες, χοντρές, μακρόστενου σχήματος, μαύρου χρώματος ελιές, σε άλμη)
212
Tσακιστές
(μικρές, πράσινου χρώματος ελιές, σε άλμη)
257
Άμφισσας
(μεγάλες, χοντρές, μαύρου χρώματος, σε άλμη)
146
Kρητικές
(μικρές, μαύρου χρώματος ελιές, σε άλμη)
297

Πως θα τις εντάξετε στη διατροφή σας

Οι πιο παραδοσιακοί τρόποι είναι η προσθήκη ελιών στη σαλάτα ή ως συνοδευτικό με τα όσπρια. Όμως, μπορείτε πολύ εύκολα να τις αξιοποιήσετε σε πολλά περισσότερα γεύματα. Για παράδειγμα σε τοστ ή σάντουιτς με τυρί φέτα και λαχανικά, στην ομελέτα, σε μακαρονάδες, σε πατατοσαλάτα, σε συνταγές με κοτόπουλο ή κρέας, μέσα σε ζύμη όπως το ελιόψωμο ή κριτσίνια με ελιές, δημιουργώντας μπρουσκέτες με πατέ ελιάς και λαχανικά και άλλες πολλές επιλογές. Το πατέ ελιάς μπορείτε να το φτιάξετε και εσείς στο σπίτι, απλώς πολτοποιώντας τις ελιές και προσθέτοντας σκόρδο, ρίγανη και λίγο ελαιόλαδο. Η 1 κουταλιά της σούπας σας δίνει 28-39 θερμίδες.

 

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.