640
Διατροφή

Ρόδι: Τυχερό και θρεπτικό

02 Ιανουαρίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί
rodia

Photo source: www.bigstockphoto.com

Χρόνια Πολλά και Καλή Χρονιά με υγεία, αγάπη και τύχη!

Είπα τύχη και αναρωτιέμαι... εσείς ρόδι σπάσατε;

Σύμβολο καλοτυχίας, γονιμότητας και αιωνιότητας, το ρόδι είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Αναφορές του συναντάμε σε Αιγυπτιακούς πάπυρους, στην Οδύσσεια του Ομήρου αλλά και στην Ελληνική όσο και την Πέρσικη μυθολογία. Στην Αρχαία Ελλάδα οι καρποί του ήταν αφιερωμένοι στην Αφροδίτη, την Περσεφόνη, τη Δήμητρα, την Αθηνά και την Ήρα. Με τους αιώνες, ο συμβολισμός του πέρασε και στις νέες θρησκείες. Στο Χριστιανισμό αποτελεί σύμβολο ελπίδας, ζωής και ανάστασης. Στην Ελλάδα, η παράδοση θέλει να το σπάμε την Πρωτοχρονιά για καλοτυχία.

Η ροδιά είναι ένα μικρό δέντρο με κόκκινα, ροζ και πορτοκαλί άνθη. Καλλιεργείται κυρίως στις Μεσογειακές χώρες, όπως η Ελλάδα, η Τουρκία, η Τυνησία, η Ισπανία, το Μαρόκκο και η Αίγυπτος. Βεβαίως τη συναντάμε και σε άλλες χώρες όπως στην Ινδία, το Ιράν και την περιοχή της Καλιφόρνια στις ΗΠΑ. Ο καρπός της είναι το γνωστό σε όλους μας ρόδι ή αλλιώς Punica granatum, στη βοτανική του ονομασία. Περιέχει εκατοντάδες σωροκάρπια (ρώγες ή σπόρια) με έντονο κόκκινο χρώμα, τα οποία κατατάσσουν στην κατηγορία των μούρων. Ως φρούτο ωριμάζει το φθινόπωρο και η συλλογή του γίνεται πριν αρχίσουν οι βροχές.

Τα θρεπτικά του συστατικά είναι εντυπωσιακά καθώς αποτελεί πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης C, Α και Ε, σιδήρου και άλλων αντιοξειδωτικών ουσιών.

Πιο συγκεκρινένα, 1 φλιτζάνι (175 γρ) ρόδι περιέχει:

Θρεπτικά Συστατικά Τιμή
Ενέργεια 144 Kcal
Υδατάνθρακες 32,5 gr
Σάκχαρα 23,8 gr
Φυτινές ίνες 7 gr
Πρωτείνη 3 gr
Βιταμίνη C 30% του RDA
Βιταμίνη Κ 36% του RDA
Κάλιο 12% του RDA
Φυλλικό οξύ 16% του RDA

Εκτός από τα παραπάνω, το ρόδι ξεχωρίζει για δύο συστατικά του, τις πουνικαλαγίνες και το πουνικικό οξύ, τα οποία του χαρίζουν τις πολύτιμες αντιοξειδωτικές του ιδιότητές.

Όσα είναι τα σπόρια του ροδιού αλλές τοσες είναι και οι ιδιότητες του καθώς φαίνεται να ασκεί αντιοξειδωτική, αντιφλεγμονώδη αντιμικροβιακή, αντιμυκητιακή και αντικαρκινική δράση. Οι έρευνες επιβεβαιώνουν, η μία μετά την άλλη, τα οφέλη του για την υγεία.

Πιο συγκεκριμένα, δείχνουν ότι το ρόδι έχει προληπτική αλλά και θεραπευτική δράση ενάντια:

  • Στον καρκίνο του προστάτη
  • Στον καρκίνο του στήθους
  • Στον καρκίνο του πνεύμονα
  • Στον καρκίνο του παχέως εντέρου
  • Στον καρκίνο του δέρματος
  • Στις καρδιαγγειακές παθήσεις
  • Στην αρτηριακή πίεση
  • Στην οστεοαρθρίτιδα
  • Στη ρευματοειδή αρθρίτιδα
  • Στο αλτσχαιμερ
  • Στο αναπαραγωγικό σύστημα
  • Σε μικρόβια και μύκητες (αντιμικροβιακή και αντιμυκητιακή δράση)

Μπορούμε να το καταναλώσουμε ωμό ως φρούτο, να το πιούμε σε χυμό ή ακόμη και να το προσθέσουμε σε πράσινες σαλάτες. Για του λάτρεις δε των γλυκών, μπορεί να γίνει νοστιμότατη μαρμελάδα, γλυκό του κουταλιού, σιρόπι (γρεναδίνη) αλλά και λικέρ!

Πέρασε η ώρα και δε μου απαντήσατε... τελικά ρόδι σπάσατε; Εαν όχι, μήπως καλύτερα να το φάτε ή να το πιείτε; Πλέον γνωρίζετε πως ό,τι και να επιλέξετε θα είναι τυχερό και υγιές! Εύχομαι λοιπόν, η νέα χρονιά να σας τα φέρει όλα ρόδινα!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Zarfeshany A, Asgary S, Javanmard SH. Potent health effects of pomegranate. Adv Biomed Res. 2014; 3: 100

Jurenka Julie, MT (ASCP). Therapeutic Application of Pomegranate (Punica granatum L) A Review. Alternative Medicine Review. 2008; 13 (2): 128-144.

Colombo E, Sangiovanni E, Dell’ Agli M. A Review on the Anti-Inflammatory Activity of Pomegranate in the Gastrointestinal Tract. Evidence – Based Complementary and Alternative Medicine. 2013/247145, 11 pages.

Sheets MD, Du Bois ML, Williamson JG. The Pomegranate. UF: IFAS Extension. University of Florida. Original Publication date April 1994. Revised March 2015.

Authority Nutrition, An Evidence-based Approach. Website. 12 Health Benefits of Pomegranate, by Joe Leech, Dietitian. https://authoritynutrition.com/12-proven-benefits-of-pomegranate/

Βικιπαιδεία. Ροδιά. Website. el.wikipedia.org

  • Μαρία Περπερίδη
    Μαρία Περπερίδη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Μαρία Περπερίδη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (MSc) στην παχυσαρκία και στον Σακχαρώδη Διαβήτη. Εργάζεται στο Μεσολόγγι, όπου διατηρεί νόμιμο διαιτολογικό γραφείο.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.
Σας ενδιαφέρει επίσης: