Διατροφή

Γλουτένη: ψάξε, ψάξε... παντού θα τη βρεις!

22 Δεκεμβρίου 2016
1034 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Γλουτένη: ψάξε, ψάξε... παντού θα τη βρεις!

Φεύγεις από τον γιατρό με μια διάγνωση στο χέρι «Κοιλιοκάκη» ή αλλιώς, όπως σου είπε, «Δυσανεξία στη Γλουτένη». Επιτέλους, θα σταματήσουν όλα τα ενοχλητικά συμπτώματα που σε ταλαιπωρούσαν τόσο καιρό. Τα φουσκώματα, οι διάρροιες... Αρκεί να σταματήσεις να καταναλώνεις τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη.

Ποια τρόφιμα περιέχουν γλουτένη;

Τα δημητριακά, όπως το σιτάρι, το κριθάρι, η σίκαλη, το έμερ, το καμούτ, το τριτικέιλ, το σπέλτ και πολύ λιγότερο η βρώμη περιέχουν γλουτένη, καθώς και τα προϊόντα τους, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, οι φρυγανιές, τα παξιμάδια και άλλα αρτοποιήματα, όπως το κέικ ή τα μπισκότα. Γλουτένη όμως, περιέχουν κι άλλα τρόφιμα, όπως ορισμένα είδη σοκολατούχου γάλακτος ή επιδόρπια γιαουρτιού με δημητριακά ή φρούτα. Ορισμένα είδη αλλαντικών, όπως τα λουκάνικα, το παριζάκι, οι κονσέρβες κρέατος και ορισμένα είδη τυριών, όπως το ροκφόρ, το blue cheese και τα τυριά σε μορφή κρέμας, περιέχουν επίσης γλουτένη.

Η γλουτένη μπορεί να εμπεριέχεται σε μαγιονέζες και μουστάρδες εμπορίου, σε έτοιμες σούπες ή κύβους ζωμού κρέατος, καθώς και σε dressing για σαλάτες, σως σόγιας και σε μερικά είδη κέτσαπ ή μουστάρδας. Τα φρούτα σε κονσέρβα, τα λαχανικά και τα όσπρια σε κονσέρβα, είναι δυνατόν να έχουν γλουτένη, καθώς και ορισμένοι χυμοί. Επιπλέον, ορισμένα αλκοολούχα ποτά ή ποτά με συντηρητικά και πρόσθετα περιέχουν γλουτένη, όπως για παράδειγμα η μπίρα, το τζιν, η βότκα (όταν φτιάχνεται από σιτηρά), το ουίσκι, καθώς και μερικά είδη αρωματικού καφέ και φυτικού τσαγιού. Οι ξηροί καρποί σε κονσέρβα ή όταν είναι καραμελοποιημένοι ή επεξεργασμένοι μπορούν να περιέχουν γλουτένη, όπως και ορισμένες τσίχλες, καραμέλες, γαριδάκια, τσιπς και σοκολάτες. Σε τόσα πολλά; Στο ρύζι όμως όχι, ούτε στην πατάτα. «Ωραία» σκέφτεσαι. Άρα, αυτό ισχύει και για τα παράγωγά τους όπως ρυζόγαλο ή συσκευασμένα τρόφιμα πχ ρυζόγαλο ή πουρές. Σωστά;

Είναι σημαντικό στη διαδικασία παρασκευής του, ένα αθώο τρόφιμο, όπως το ρύζι, να μην έρθει σε επαφή με κάποιο «ένοχο» τρόφιμο, όπως το σιτάλευρο.

Εκτός λοιπόν από την επιλογή τροφίμων, χρειάζεται κατά το μαγείρεμα να προσέξετε την καθαριότητα του χώρου ώστε να μην έρθουν σε επαφή οι μαγειρικές επιφάνειες ή τα σκεύη την ίδια στιγμή τόσο με τροφίμα χωρίς όσο και με γλουτένη. Αλλά πώς θα το ξέρω αυτό για τα συσκευασμένα τρόφιμα; Θα πρέπει να ανατρέξεις στη συσκευασία του, πριν το καταναλώσεις.

Από το 2008, βάσει της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας Codex standard όλες οι συσκευασίες τροφίμων, που περιέχουν γλουτένη, θα πρέπει να το αναγράφουν στη συσκευασία τους, είτε στην περιοχή των συστατικών ή να φέρουν την ένδειξη «ελεύθερο γλουτένης» (Gluten Free) ή ένα ειδικό σήμα (το οποίο είναι το διεθνές σήμα αναγνώρισης τροφών ελεύθερων γλουτένης). Η σήμανση αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς η γλουτένη μπορεί να είναι κρυμμένη σε πολλά συσκευασμένα τρόφιμα. Άλλωστε ποιος θα φανταζόταν ότι η τσίχλα που θες να φας μπορεί να περιέχει γλουτένη; Με τη σήμανση άμεσα ειδοποιείται κανείς για το «απαγορευμένο» συστατικό και δεν καταναλώνει το εν λόγω τρόφιμο.

Προσοχή βέβαια χρειάζεται και στο σπίτι στις παρασκευές των τροφίμων. Ορισμένοι κανόνες είναι πολύ σημαντικοί να ακολουθούνται για να μην «προσθέσεις» γλουτένη σε τρόφιμο που δεν την περιέχει φυσικά. Μερικοί πολύ σημαντικοί είναι οι εξής:

  • Δεν χρησιμοποιούμε σκεύη που ήρθαν σε επαφή με «απαγορευμένα» τρόφιμα και αλλάζουμε τη λαδόκολλα ή το αλουμινόχαρτο στο ταψί ή στο πιάτο.
  • Πλένουμε καλά τα χέρια μας, όταν έρθουν σε επαφή με τρόφιμο που περιέχει γλουτένη, όπως για παράδειγμα όταν αλευρώνουμε κάποιο τρόφιμο, και καθαρίζουμε πολύ καλά όλες τις επιφάνειες, π.χ. τους πάγκους, το γκριλ, τη σχάρα, τα μαχαίρια κλπ.
  • Απομακρύνουμε το νερό από τα κανονικά ζυμαρικά και δεν το χρησιμοποιούμε για περαιτέρω μαγειρικές παρασκευές, καθώς και το λάδι που χρησιμοποιήθηκε για τηγάνισμα παναρισμένων τροφίμων.

Και η ζωή χωρίς γλουτένη συνεχίζεται..!

  • Διονυσία Βουτσά
    Διονυσία Βουτσά Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Βουτσά Διονυσία είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτης του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες σε ιδιώτες στην Αθήνα.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.