640
Διατροφή

Νερό: Πόσο χρειαζόμαστε και πόσο σπαταλάμε;

19 Μαΐου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί
Νερό: Πόσο χρειαζόμαστε και πόσο σπαταλάμε;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού, στις 22 Μαρτίου, είχα την ευκαιρία να μιλήσω στην Αλεξάνδρα Κουτσοπούλου και τον σταθμό "Στο Κόκκινο 105,5" για τη σημασία που έχει αυτό το αγαθό στην καθημερινότητά μας και τελικά πόσο νερό σπαταλάμε ως Έλληνες, λόγω κακής διαχείρισης.

Πόσο σημαντικό είναι το νερό;

Αποτελεί το δεύτερο στοιχείο, μετά το οξυγόνο, που είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της ζωής. Περιέχεται σε όλα μας τα κύτταρα, συμμετέχει στις βιοχημικές διεργασίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του μεταβολισμού, τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματός μας, την καλή πνευματική μας λειτουργία, ακόμα και την ψυχολογία μας! Εάν μάλιστα αναλογιστείτε ότι το 60-70% του σώματός μας αποτελείται από νερό, με τον εγκέφαλο να περιέχει περί το 85%, θα αντιληφθείτε πόσο σημαντικό είναι να είμασε ενυδατωμένοι καθημερινά, μέσω τις κατανάλωσης υγρών (νερό κυρίως, καφές, τσάι, γάλα, χυμός) και στερεών τροφίμων (φρούτα, λαχανικά, γιαούρτι).

Τι επιπτώσεις έχει στον οργανισμό η αφυδάτωση;

Ακόμα και μία ήπια αφυδάτωσης της τάξης του 2% μπορεί να επιφέρει συμπτώματα όπως ζάλη, κόπωση, πονοκέφαλο, ξηροστομία και μυική αδυναμία, τα οποία οφείλονται σε μεγάλο ποσοστό και στην ανισορροπία ηλεκτρολυτών που δημιουργείται (νάτριο, κάλιο και ασβέστιο). Σε προχωρημένο βαθμό αφυδάτωσης μπορεί να προκληθεί μυική αδυναμία, σπασμοί, ακόμα και η κατάληξη του ατόμου.

Πόσο νερό χρειάζεται να καταναλώνουμε;

Ο μέση απώλεια νερού από το σώμα μας είναι 2-3λίτρα ημερησίως, από την αναπνοή, το δέρμα και τα ούρα. Αυτό το ποσό σχετίζεται και με το περιβάλλον, για παράδειγμα σε θερμό περιβάλλον έχουμε μεγαλύτερες απώλειες νερού. Επομένως, χρειάζεται σίγουρα να προσλαμβάνουμε αυτή την ποσότητα, μέσω των υγρών και μέσα από στερεά τρόφιμα, τα οποία μας παρέχουν περίπου το 20% του υγρού που προσλαμβάνουμε. Μία καλή ένδειξη ότι χρειάζεται να πιούμε νερό, μπορεί να είναι και η δίψα, καθώς είναι μία αντίδραση του οργανισμού μας στην ήπια αφυδάτωση.

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι νερού;

Το νερό μπορεί να είναι είτε βρύσης, είτε εμφιαλωμένο (ανθρακούχο και μη), καθώς και πηγής. Όλα τα είδη νερού είναι καλά προς κατανάλωση, με βάση την ποιότητα του νερού της περιοχής και τις γευστικές σας προτιμήσεις, καθώς μπορεί κάποιο νερό να περιέχει περισσότερα μέταλλα και να έχει λίγο διαφορετική γεύση. Προσοχή χρειάζεται να δοθεί στα εμφιαλωμένα μπουκάλια που αγοράζετε τους ζεστούς μήνες, καθώς μπορεί να έχουν μείνει εκτός ψυγείου, εκτεθειμένα στον ήλιο πολλές ώρες, με αποτέλεσμα να αλλοιωθούν και μικροβιολογικά να είναι ακατάλληλα.

Γίνεται σπατάλη νερού στην Ελλάδα;

Δυστυχώς ναι. Η χώρα μας είναι 2η σε σπατάλη νερού (υδατικό αποτύπωμα) διεθνώς, με τον Έλληνα να σπαταλά 160 λίτρα νερό την ημέρα, ενώ ο μέσος Ευρωπαίος 50 λίτρα! Αυτή η σπατάλη αφορά κατά κύριο λόγο τον γεωργικό τομέα και μετέπειτα τη βιομηχανία και την ατομική κατανάλωση.
Στο ηχητικό απόσπασμα της εκπομπής μπορείτε να ακούσετε αναλυτικά το πόσο απαραίτητο είναι το νερό για την καθημερινότητά μας, τι συμβαίνει με την αφυδάτωση και την ενυδάτωση, καθώς και το πόσο μεγάλο είναι το υδατικό αποτύπωμα της χώρας μας.

  • Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.
×
×