Δίαιτα

Διαλειμματική νηστεία: Γιατί δεν χρειάζεται να τρώμε κάθε 3 ώρες

02 Ιουνίου 2015
1 λεπτό να διαβαστεί

Πόσες φορές έχετε ακούσει ότι πρέπει να τρώμε ανά 3 ώρες; Η λογική της συχνής κατανάλωσης (μικρών) γευμάτων αναπαράγεται από επιστήμονες υγείας και από περιοδικά εδώ και χρόνια. Τελευταία, όμως, μια νέα τάση που ακούει στο όνομα Διαλειμματική Νηστεία έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος.

Τι είναι η διαλειματική νηστεία;

Η Διαλειμματική νηστεία είναι ένα διατροφικό πρότυπο που ορίζει μεγάλες περιόδους νηστείας (δηλαδή έλλειψης φαγητού) ανάμεσα στα γεύματα, και απαντάται σε πολλές παραλλαγές. Για παράδειγμα, μπορεί να ορίζει νηστεία για 24 ώρες και κανονική λήψη τροφής για τις επόμενες 24 ώρες (η γνωστή δίαιτα «5:2»), ή κατανάλωση ενός μόνο γεύματος ανά ημέρα.

Επιστημονικά δεδομένα για τη διαλλειματική νηστεία 

  • Πολυάριθμες αξιόλογες μελέτες έχουν δείξει ότι η τακτική της νηστείας για ένα σχετικά μεγάλο διάστημα μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη σε πολλαπλά επίπεδα: στη μείωση του βάρους, στη βελτίωση της νοητικής λειτουργίας, της καρδιαγγειακής υγείας, της μακροζωίας και της πρόληψης πολλών ασθενειών, όπως ο διαβήτης, ακόμη και ο καρκίνος. 
  • Ο λόγος για τα παραπάνω αποτελέσματα, όπως φαίνεται, είναι ότι η νηστεία επαναπρογραμματίζει μεταβολικά μονοπάτια με τρόπο τέτοιο, ώστε προάγει την μακροζωία των κυττάρων. 
  • Η τακτική της διαλειμματικής νηστείας, μάλιστα, εμφανίζεται ως εξίσου αποτελεσματική με την τακτική της συστηματικής μείωσης θερμίδων (την κλασική μορφή δίαιτας) όσον αφορά το βάρος αλλά και άλλους παράγοντες καρδιαγγειακής υγείας.

«Να την ακολουθήσω;»

Καλά τα επιστημονικά δεδομένα, ωστόσο έχει σημασία και πώς τα ερμηνεύουμε. Η διαλειμματική νηστεία μπορεί να είναι αρκετά σκληρή, ειδικά αν σκεφτεί κανείς την άφθονη διαθεσιμότητα τροφής και τα πολλαπλά ερεθίσματα για κατανάλωση τροφής. Η διαλειμματική νηστεία δεν είναι για όλους – μπορεί όμως να αποτελεί λύση για μια μερίδα του πληθυσμού που έχει απαιτητικά ωράρια και διευκολύνεται στο να καταναλώνει 1 ή 2 γεύματα όλα και όλα μέσα στην ημέρα. Είναι, επίσης, καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είναι μία η «σωστή διατροφή» αλλά ότι υπάρχει σίγουρα μία σωστή διατροφή για τον καθένα μας, άσχετη με πρέπει και μη. 

  • Λαμπροπούλου Μέμα
    Λαμπροπούλου Μέμα Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc., CISSN

    Η Μέμα Λαμπροπούλου είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης. Εργάζεται στο Ευτροφία, το πρώτο διατροφικό εργαστήρι στην Πάτρα.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.