739
Δίαιτα

Ποιος ο ρόλος του ύπνου στη ρύθμιση του βάρους;

Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό στην ποιότητα της καθημερινότητάς μας είναι ο επαρκής ύπνος. Ο χρόνος που αφιερώνουμε στην ξεκούρασή μας έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης ερευνητικής δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια. Μεταξύ άλλων, φαίνεται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση του βάρους μας.

Μελέτες δείχνουν πως η συστηματική έλλειψη ύπνου (λιγότερο από 7 ώρες την ημέρα) σχετίζεται με αύξηση του σωματικού βάρους. Οι λόγοι που συνδέουν τα δύο αυτά αφορούν τόσο σωματικές όσο και ψυχολογικές παραμέτρους. Ενώ χρειαζόμαστε περισσότερη ενέργεια για να "αντέξουμε" περισσότερες ώρες ξύπνιοι (επομένως αυξημένη ενεργειακή κατανάλωση κατά περίπου 5%), η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη ενεργειακή πρόσληψη. Ζώντας σε ένα περιβάλλον με άμεσα διαθέσιμο φαγητό, η ενεργειακή πρόσληψη μπορεί να συνδέεται άμεσα με τον χρόνο που είμαστε ξύπνιοι, ειδικά αν ο χρόνος αυτός συνδέεται με καθιστική δραστηριότητα.

Επομένως, φαίνεται ότι ο ανεπαρκής ύπνος οδηγεί σε θετικό ενεργειακό ισοζύγιο και, κατ’ επέκταση, σε αύξηση του βάρους. Εκτός από τις αυξημένες θερμίδες, η ποιότητα φαγητού φαίνεται να είναι χαμηλότερη. Αλλες αιτίες αποτελούν το ψυχολογικό στρες, αλλά και η μεγαλύτερη ευαισθησία στην "επιβράβευση" με το φαγητό.

Ακόμη, πολλές μελέτες δείχνουν ότι άτομα που κοιμούνται λίγο έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας. Η συσχέτιση είναι πιο έντονη σε παιδιά και εφήβους. Ένας έφηβος που δεν κοιμάται επαρκώς έχει 89% περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαρος από ένα συνομίλικό του που κοιμάται πάνω από 8 ώρες. Ο κίνδυνος αυτός είναι μικρότερος (55%) αλλά υπαρκτός και στους ενήλικες.

Όσον αφορά στην απώλεια βάρους, η έλλειψη ύπνου φαίνεται να είναι ανασταλτικός παράγοντας στην προσπάθεια αυτή. Η χρονική διάρκεια και η ποιότητα ύπνου σχετίζονται με τη συμπεριφορά μας απέναντι στο φαγητό κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος απώλειας βάρους και επομένως είναι παράγοντας που πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη για την επιτυχία του.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Carter PJ, Taylor BJ, Williams SM, Taylor RW. Longitudinal analysis of sleep in relation to BMI and body fat in children: the FLAME study. BMJ. 2011 May 26;342:d2712.

Chaput JP. Sleep patterns, diet quality and energy balance. Physiol Behav. 2014 Jul;134:86-91.Filiatrault ML, Chaput JP, Drapeau V, Tremblay A. Eating behavior traits and sleep as determinants of weight loss in overweight and obese adults. Nutr Diabetes. 2014 Oct 20;4:e140.

Markwald RR, Melanson EL, Smith MR, Higgins J, Perreault L, Eckel RH, Wright KP Jr. Impact of insufficient sleep on total daily energy expenditure, food intake, and weight gain. Proc Natl Acad Sci U S A. 2013 Apr 2;110(14):5695-700.

  • Γεώργιος Σαλταούρας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PhD-c, ANutr

    Ο Γιώργος Σαλταούρας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Oxford Brookes στον τομέα της Διατροφής και Αγωγής Υγείας και μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Διατροφολόγων. Διδάσκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το medNutrition από το 2013.α

×
×