739
Δίαιτα

Γαλακτοκομικά: Η συμβολή τους στη διατήρηση του βάρους

Το γάλα είναι η πρώτη τροφή του ανθρώπου. Τα τελευταία χρόνια ακούμε πληθώρα απόψεων όσον αφορά το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τη συμβολή τους στην απώλεια ή διατήρηση του βάρους.

Ο συσχετισμός των γαλακτοκομικών προϊόντων στην απώλεια και διατήρηση του βάρους έχει απασχολήσει κατά πολύ τους επιστήμονες, οι οποίοι με διάφορες έρευνες προσπάθησαν να καταλήξουν στο συμπέρασμα αν τελικά το γάλα ή κάποιο άλλο συστατικό, βοηθά στην απώλεια ή διατήρηση του βάρους.

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το τυρί και το γιαούρτι θεωρούνται τρόφιμα με ψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και πολλά θρεπτικά συστατικά όπως ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, σίδηρο, ριβοφλαβίνη, βιταμίνη Α, φολικό οξύ και βιταμίνη D.

Από διάφορες έρευνες, έχει αποδειχτεί ότι καταναλώνοντας 3 ή περισσότερες μερίδες από γαλακτοκομικά προϊόντα (κατά προτίμηση άπαχα ή με χαμηλά λιπαρά) βοηθά στη πρόληψη της οστεοπόρωσης, στη διατήρηση του σωματικού βάρους και στη μείωση του λιπώδους ιστού, και έχει θετική επίδραση στα καρδιαγγειακά νοσήματα, στον διαβήτη τύπου 2 και στο μεταβολικό σύνδρομο.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα, σε άντρες και γυναίκες ηλικίας 40-65 ετών, που ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή, έδειξε ότι τα άτομα που κατανάλωναν τουλάχιστον1 ½ φλιτζάνι (360ml) γάλα ημερησίως ή κατανάλωναν άλλες πηγές γαλακτοκομικών που περιείχαν 580mg ασβέστιο, έχασαν 5 ½ κιλά σε δύο χρόνια. Ενώ, τα άτομα που ακολουθούσαν την ίδια διατροφή, αλλά έπιναν μόνο ½ φλιτζάνι γάλα (120ml) ημερησίως ή κατανάλωναν άλλες πηγές γαλακτοκομικών, που περιείχαν 150mg ασβεστίου, έχασαν 3 κιλά σε δύο χρόνια. Αυτή η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, εκτός από απώλεια βάρους, τα άτομα είχαν βελτιώσει κατά πολύ τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα τους. Οι ερευνητές συμπέραναν ότι η απώλεια βάρους και λιπώδης μάζας οφειλόταν στο γεγονός ότι, με την αύξηση του ασβεστίου στη διατροφή, αυξήθηκε και η αποβολή του λίπους από τα κόπρανα.

Από την ίδια έρευνα, μελετήθηκαν και τα επίπεδα στο αίμα της βιταμίνης D. Στα παχύσαρκα άτομα, αρχικά τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα ήταν μειωμένα, ενώ με μια αύξηση στην κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και την απώλεια βάρους, τα επίπεδα της βιταμίνης D σταδιακά βελτιώθηκαν.

Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Purdue, που έγινε σε κοπέλες κανονικού βάρους ηλικίας 18-30 ετών έδειξε ότι σε μια περίοδο 18 μηνών, αυτές που κατανάλωναν 3 ή περισσότερες μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως έβαλαν λιγότερο ή καθόλου λίπος, από άλλες κοπέλες που κατανάλωναν λιγότερο από 3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως. Επίσης, μετά από 6 μήνες, οι κοπέλες που συνέχιζαν να καταναλώνουν 3 ή περισσότερες μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως, είχαν διατηρήσει το βάρος τους, σε αντίθεση με τις κοπέλες που κατανάλωναν λιγότερες από 3 μερίδες ημερησίως, που αύξησαν το βάρος και τη λιπώδη μάζα τους.

Μια άλλη έρευνα, σε παχύσαρκα άτομα με διαβήτη, έδειξε ότι καταναλώνοντας 3 ή περισσότερες μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά ημερησίως, εμφάνισαν, εκτός από απώλεια βάρους, βελτίωση στην υπέρταση, στα τριγλυκερίδια αίματος, στην περιφέρεια μέσης και στην αντίσταση της ινσουλίνης.

Άλλες έρευνες έδειξαν ότι με την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων συστηματικά στο διαιτολόγιο, υπήρχε σημαντική απώλεια βάρους, σε αντίθεση με άτομα που απλά έπαιρναν συμπληρώματα ασβεστίου και βιταμίνης D, που είχαν λίγη ή καθόλου απώλεια βάρους. Άρα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι κάτι υπάρχει στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα που βοηθά στην απώλεια και διατήρηση του σωματικού βάρους.

Πρέπει όμως να θυμόμαστε, ότι το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν είναι θαυματουργά από μόνα τους. Αν καταναλώνουμε ροφήματα που περιέχουν εκτός από γάλα, αρκετή ζάχαρη και λίπος, δε θα έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Το ίδιο θα συμβεί αν καταναλώνουμε γιαούρτια με πρόσθετη ζάχαρη ή μέλι και τυριά πολύ ψηλά σε λιπαρά και κορεσμένα λιπαρά. Σίγουρα, όλοι οι επιστήμονες υγείας συνιστούν 3 ή περισσότερες μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων την ημέρα, αλλά πρέπει να είναι χαμηλά σε λιπαρά και ζάχαρη αν θέλουμε να χάσουμε ή να διατηρήσουμε το βάρος μας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

National Dairy Council. Health Benefits of Dairy foods: An update. Volume 78, Number 6 November/December 2007 [cited 2012 May 2nd]. Available from http://www.nationaldairycouncil.org/Research/DairyCouncilDigestArchives/Pages/dcd78-6Page1.aspx

Shahar D., Schwarzfuchs D., Frazer D., Vardi H., Thiery J., Fiedler G., et al. Dairy calcium intake, serum vitamin D, and successful weight loss. Am J Clin Nutr. 2010 October. doi: 10.3945/​ajcn.2010.29355. Available from: http://www.ajcn.org/content/early/2010/09/01/ajcn.2010.29355.full.pdf+html

Martin L. Milk Drinkers may Lose more Weight. Web Med [Internet]. 2010 September 22 [cided 2012 May 2nd]. Available from: http://www.webmd.com/food-recipes/news/20100922/milk-drinkers-may-lose-more-weight

  • Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

×
×