640
Δίαιτα

Σούπες και έλεγχος του σωματικού βάρους

05 Απριλίου 2011
2 λεπτά να διαβαστεί
Σούπες και έλεγχος του σωματικού βάρους

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ο έλεγχος του σωματικού βάρους είναι μια πολύπλοκη υπόθεση για τον περισσότερο κόσμο. Οι περισσότεροι χρειαζόμαστε περίπου 2000- 2500 θερμίδες ημερησίως για να διατηρήσουμε το βάρος μας. Οι θερμιδικές ανάγκες του καθενός εξαρτώνται από το φύλο του, το βάρος του, την ηλικία του και τη σωματική του δραστηριότητα. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) έχει ορίσει ως πρωταρχικό στόχο για ένα μέσο υγιή ενήλικα τη διατήρηση του δείκτη μάζας σώματος (BMI) κάτω από 25kg/m². Το δείκτη μάζας σώματος τον βρίσκουμε αφού διαιρέσουμε το βάρος με το ύψος στο τετράγωνο. Για παράδειγμα κάποιος με ύψος 1.80μ και βάρος 80 κιλά θα έχει BMI 24,7kg/m².Ο δείκτης μάζας σώματος που βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα, δηλαδή 18,5-25 kg/m², σχετίζεται με μειωμένες πιθανότητες εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων όπως καρκίνου, καρδιαγγειακών νοσημάτων, ενδοκρινολογικών νοσημάτων και μείωση της θνησιμότητας.

Η σούπα είναι τροφή την οποία χρησιμοποιεί ο άνθρωπος εδώ και αιώνες. Πολύς κόσμος έχει συνδυάσει τη σούπα με ασθένειες αφού τις καταναλώνουμε πολύ συχνά όταν είμαστε άρρωστοι γιατί είναι πολύ δυναμωτικές αφού είναι γεμάτες με θρεπτικά συστατικά, είναι ευκολοχώνευτες και σερβίρονται κυρίως ζεστές έτσι απαλύνουν τον πονόλαιμο. Η σούπα όμως μπορεί να καταναλωθεί από όλους και όλες τις ώρες τη μέρας. Μπορεί να φαγωθεί ως πρωινό (π.χ. σούπα βρώμης), ως ενδιάμεσο ή πρώτο πιάτο (π.χ. χορτόσουπα) ως μεσημεριανό (π.χ. κοτόσουπα) και ως βραδινό (π.χ. ψαρόσουπα).
Η κατανάλωση σούπας μπορεί να συντείνει στην ισορροπημένη διατροφή, αφού μπορεί να γίνει πλήρες γεύμα και να περιέχει πολλές ομάδες τροφών. Μπορεί να περιέχει από την ομάδα των δημητριακών (πατάτα, ρύζι, ψωμί), λαχανικά, κρέας ή ψάρι ή πουλερικά, όσπρια, τυρί ή γάλα και λίπος.

Γενικά, για κάποιον που θέλει να μειώσει τις θερμίδες που παίρνει ημερησίως, η σούπα μπορεί να συντείνει στη μειωμένη πρόσληψη θερμίδων, αφού συνήθως παρέχουν λιγότερες από 100 θερμίδες ανά φλιτζάνι. Φυσικά, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο αφού αυτά προσθέτουν θερμίδες στη σούπα. Οι σούπες που περιέχουν περισσότερα λαχανικά και είναι με βάση ντομάτας έχουν πολύ λιγότερες θερμίδες από τις κρεμώδης σούπες ή με τις σούπες με βάση το κρέας.

Επιπρόσθετα, για κάποιον που δεν έχει χρόνο για να ετοιμάσει φρέσκια σούπα στο σπίτι του ή θέλει ένα γρήγορο σνακ στη δουλειά μπορεί να ετοιμάσει γρήγορα μια έτοιμη συσκευασμένη σούπα. Οι έτοιμες σούπες περιέχουν και αυτές πολλά θρεπτικά συστατικά όπως μια κανονική σούπα. Πρέπει όμως πάντοτε να διαβάζουμε τα συστατικά και να προτιμούμε αυτές που είναι χαμηλές σε αλάτι και λίπος.

Μια πρόσφατη έρευνα από το πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας στις Ηνωμένες Πολίτες ανακάλυψε ότι άτομα που τρώνε μια σούπα λαχανικών που είναι χαμηλή σε θερμίδες ως πρώτο πιάτο, τείνουν να καταναλώνουν 20% λιγότερο φαγητό στο κυρίως πιάτο. Αυτό συμβαίνει για τον λόγο ότι η σούπα αυξάνει το αίσθημα του κορεσμού αφού είναι πλούσια σε νερό και φυτικές ίνες. Έτσι, δε χρειάζεται να καταναλώνουμε μεγάλο όγκο φαγητού για να χορτάσουμε και με αυτόν τον τρόπο μειώνεται η συνολική πρόσληψη θερμίδων τη μέρα.

Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με την κατανάλωση της σούπας διότι δεν είναι όλες οι σούπες που είναι χαμηλές σε θερμίδες και λιπαρά. Οι σούπες που γίνονται με κρέας, κρέμες, τυριά και αυγά έχουν σαφώς περισσότερες θερμίδες και λίπος. Αυτές οι σούπες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κυρίως πιάτο σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Τα οφέλη της σούπας είναι πολλά αφού εκτός από τη χρησιμότητα της στη μείωση και διατήρηση του φυσιολογικού βάρους έχει και πολλές άλλες ιδιότητες. Οι σούπες με βάση τη ντομάτα είναι πλούσιες σε λυκοπένιο, ουσία που βρίσκεται κυρίως σε λαχανικά και μαγειρεμένες ντομάτες. Έρευνες έχουν δείξει ότι το λυκοπένιο συμβάλλει στην καλή λειτουργία του προστάτη και μπορεί να μειώσει σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, βοηθά στην προστασία των κυτταρικών μεμβρανών από την οξείδωση και γενικά βοηθά στην άμυνα και προστασία του οργανισμού. Γενικότερα όμως, οι σούπες με λαχανικά ενισχύουν στην πρόσληψη βιταμινών, ιχνοστοιχείων, αντιοξειδωτικών ουσιών και φυτικών ινών που χρειάζονται για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.

Επίσης, οι σούπες έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό (περίπου 45-75%), δηλαδή ένα φλιτζάνι σούπας μπορεί να έχει μέχρι 200ml νερό. Αν αναλογιστούμε ότι ένας μέσος άνθρωπος χρειάζεται 2-2.5 λίτρα νερό, τότε η σούπα είναι πολύ καλή πηγή νερού. Το νερό και οι εδώδιμες ίνες που περιέχονται στη σούπα, διευκολύνουν την πέψη και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του εντέρου και στη μείωση διαφόρων παθήσεων που συνδέονται με το έντερο και την πέψη.

Μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η σούπα είναι ένα ευεργετικό φαγητό με πολλά οφέλη και μπορεί να συντείνει στην απώλεια βάρους καθώς επίσης και στη διατήρηση βάρους αφού ενταχθεί σε μια ισορροπημένη διατροφή.

  • Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.
×
×