Δίαιτα

Πώς θα φάμε την κυτταρίτιδα;

28 Απριλίου 2010
4377 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Πώς θα φάμε την κυτταρίτιδα;

Photo source: www.shutterstock.com

Ένα «φλέγον» γυναικείο θέμα που βασανίζει 7 στις 8 γυναίκες, ιδιαίτερα τους μήνες πριν το καλοκαίρι, είναι η κυτταρίτιδα. Με αφορμή την έλευση του καλοκαιριού κλήθηκα να απαντήσω στις απορίες των ακροατών (και κυρίως τν ακροατριών) της ραδιοφωνικής εκπομπής του ANT1 97,2 Fm, που αφορούσαν στη σχέση της κυτταρίτιδας με τη διατροφή μας.

Τι είναι η κυτταρίτιδα;

Ξεκινώντας τη συζήτηση με τον δημοσιογράφο Γιάννη Ιωάννου, ορίσαμε τι είναι η κυτταρίτιδα. Εξήγησα πως πρόκειται για την εναπόθεση νερού και λίπους στον υποδόριο ιστό, λόγω κακής αιμάτωσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση τη ελαστικότητας του δέρματος και την εμφάνιση της όψης φλοιού πορτοκαλιού.

Συνήθως, η κυτταρίτιδα διακρίνεται σε σκληρή, που συνοδεύεται από συσσώρευση λίπους, σε μαλακή που συνίσταται στη συσσώρευση υγρών και σε γενικευμένη κυτταρίτιδα, όπου υπάρχει κατακράτηση υγρών και λίπους.

Ποια είναι τα αίτια της κυτταρίτιδας;

Τα αίτια για την κυτταρίτιδα μπορεί να είναι πολλά όπως

  • η καθιστική ζωή,
  • η μειωμένη φυσική δραστηριότητα,
  • η κληρονομικότητα,
  • η διαταραγμένη κυκλοφορία του αίματος,
  • κάποιες ορμονικές διαταραχές,
  • η παρουσία παχυσαρκίας και κακής διατροφής,
  • το κάπνισμα,
  • η συχνή και υψηλή κατανάλωση αλκοόλ και
  • η δυσκοιλιότητα.

Μπορούμε να την προλάβουμε;

Μία ακροάτρια έθεσε το ερώτημα της διατροφής και το πώς μπορούμε να την προλάβουμε ή έστω να την μειώσουμε. Απαντώντας στο ερώτημά της τόνισα πως η αν και η διατροφή παίζει βασικό ρόλο, ένα μερίδιο φέρει και η κληρονομικότητα.

Ποιες διατροφικές αλλαγές χρειάζονται;

Παρ' όλα αυτά, επειδή εμείς μπορούμε να παρέμβουμε μόνο διατροφικά, καλό θα ήταν να κάνουμε κάποια βήματα.

Μείωση κορεσμένων λιπαρών

Το πρώτο από αυτά είναι να μειώσουμε τα κορεσμένα λιπαρά. Η μειωμένη πρόσληψη κορεσμένου (ζωικού) λίπους και αντικατάσταση του με μονοακόρεστο (ελαιόλαδο) και πολυακόρεστο λίπος (φυτικά έλαια, λιπαρά ψάρια). Το κορεσμένο λίπος βρίσκεται κυρίως σε λιπαρά κρέατα, τηγανητά, μαγιονέζα και κρέμα γάλακτος, αλλαντικά, ζωικά βούτυρα, αυγά, ολόπαχα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα. Περιορίστε τις τροφές που προκαλούν κατακράτηση όπως είναι το νάτριο. Τρόφιμα πλούσια σε νάτριο είναι το επιτραπέζιο αλάτι, τα παστά, κονσέρβες, πατατάκια, αλμυρά τυριά, τρόφιμα τύπου Junk food, ενώ προσοχή στην προσθήκη του επιτραπέζιου αλατιού και στο μαγείρεμα.

Μείωση πρόσληψης αλατιού

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο αλάτι και κυρίως αυτό που δεν είναι εμφανές, αλλά «κρυμμένο» στα περισσότερα τυποποιημένα τρόφιμα.

Ποιες τροφές να αυξήσουμε;

Εκτός όμως από το να μειώσουμε την πρόσληψη κάποιων τροφίμων καλό θα ήταν να αυξήσουμε την κατανάλωση άλλων. Τέτοιες τροφές είναι τα ψάρια, οι ξηροί καρποί, τα φρούτα και τα λαχανικά. Τα τρόφιμα αυτά μας προσφέρουν τα καλά λιπαρά, αλλά συμβάλλουν και στην ενυδάτωση του οργανισμού. 

Επιπλέον, συστηματική πρέπει να είναι η κατανάλωση αμινοξέων, αντιοξειδωτικών και απαραίτητα λιπαρών οξέων, τα οποία είναι κάποια από τα συστατικά τα οποία ενισχύουν την δομή των κυττάρων του δέρματος και τα προστατεύουν από φλεγμονές. Καθημερινή κατανάλωση  τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών, συχνή κατανάλωση ψαριού και καρπών όπως τα καρύδια είναι δυνατόν να μας δώσουν αρκετά αντιοξειδωτικά και απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Κατανάλωση υγρών

Πολύ βασικό ρόλο παίζει και η κατανάλωση υγρών μέσα στην ημέρα. Αυξημένη πρέπει να είναι και η κατανάλωση του νερού. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, συνίσταται μια μέση πρόσληψη 2 – 4 λίτρων υγρών/ημέρα. Η επισήμανση είναι ξεκάθαρη: υγρά και όχι αποκλειστικά νερό. Η συνιστώμενη ποσότητα υγρών αυξάνεται κατά τους θερινούς μήνες ή έπειτα από αυξημένη φυσική δραστηριότητα

Σχετίζεται ο καφές με την κυτταρίτιδα;

Γενικότερα, χρειάζεται να αλλάξουμε τον καθημερινό τρόπο διατροφής μας και ίσως να απομυθοποιήσουμε κάποια τρόφιμα και καταστάσεις. Για παράδειγμα, εδώ και πολλά χρόνια ο καφές θεωρούνταν ο νούμερο 1 εχθρός της κυτταρίτιδας. Πλέον, ο καφές σε κρέμες αισθητικής και πιο συγκεκριμένα, οι μεθυλοξανθίνες που περιέχονται σε αυτόν, θεωρούνται σημαντικό όπλο εναντίον της κυτταρίτιδας. Ένας ακόμη μύθος που πλέον καταρρίπτεται είναι πως τα ανθρακούχα ποτά (π.χ. αναψυκτικά) προκαλούν κυτταρίτιδα χωρίς να υπάρχει κάποια επιστημονική τεκμηρίωση

Συμπερασματικά

Θέλησα να κλείσω τη συζήτηση, λέγοντας στους ακροατές ότι η μείωση της όψης φλοιού πορτοκαλιού δεν είναι θέμα σωστής διατροφής δύο εβδομάδων, αλλά μιας διατροφικής συμπεριφοράς που διέπει την καθημερινότητά μας, σε σε συνδυασμό πάντα με την ήπια φυσική δραστηριότητα.