Blog

Η συμβολή του διαιτολόγου και ο ρόλος του στις υπηρεσίες του φαρμακείου

01 Νοεμβρίου 2016
4 λεπτά να διαβαστεί
farmakopoios

Photo source: www.bigstockphoto.com

Σήμερα, ο φαρμακοποιός καλείται να παίξει πολλούς και διαφορετικούς ρόλους μέσα στο φαρμακείο- οι οποίοι εκτείνονται από τα πιο συνηθισμένα- εκτέλεση συνταγών, παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, προώθηση προϊόντων, μέχρι στην περιποίηση τραυμάτων, στη μέτρηση της πίεσης και πολλά άλλα. Η συνεχιζόμενη εκπαίδευση του φαρμακοποιού είναι ως εκ τούτου αναγκαία, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πελατών και της αγοράς. Αυτό ενισχύεται από τη γκάμα των προϊόντων που διαρκώς προστίθενται στα ράφια του σύγχρονου φαρμακείου, η οποία αυξάνει τον βαθμό δυσκολίας του πελάτη να περιηγηθεί μόνος του στα ράφια και να επιλέξει το προϊόν που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του. Εκεί γίνεται αναγκαία η παρουσία ενός άλλου επαγγελματία υγείας, όπως του διαιτολόγου.

Το επάγγελμα του διαιτολόγου είναι ένα σχετικά νέο επάγγελμα, με διαρκή εξέλιξη, επιμόρφωση και διαφοροποίηση. Έχει πλέον ξεφύγει από τα στενά όρια της εργασίας σε νοσοκομείο ή σε κάποιο ιδιωτικό γραφείο, για την παροχή διατροφικών οδηγιών/ δίαιτας, όπως το είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό αποτελεί μία ευχάριστη εξέλιξη που οδηγεί σε παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών προς τους πελάτες/ καταναλωτές. Διαφορετικά επαγγέλματα συνεργάζονται για τη δημιουργία ενός τελικού συνδυαστικού προϊόντος ή υπηρεσίας, που δίνει τελικά μια υπεραξία στο προϊόν /υπηρεσία. Ένας από αυτούς τους συνδυασμούς επαγγελμάτων είναι ο διαιτολόγος με τον φαρμακοποιό.

Η ισχύς εν τη ενώσει: Φαρμακοποιός και Διαιτολόγος

Δεν είναι λίγα τα φαρμακεία που έχουν αξιοποιήσει τις υπηρεσίες του διαιτολόγου, είτε σε επίπεδο μετρήσεων και παροχής διατροφικής συμβουλευτικής στους πελάτες τους, είτε σε επίπεδο επιστημονικής υποστήριξης προϊόντων που υπάρχουν εντός των φαρμακείων, όπως συμπληρωμάτων διατροφής και βιταμινών, για την κάλυψη των αναγκών των πελατών. Ακόμη και εταιρείες συμπληρωμάτων ή φαρμακευτικές επιλέγουν την παροχή διαιτολόγου προς τους φαρμακοποιούς πελάτες τους για ορισμένο χρόνο, για την προώθηση των προϊόντων τους ή για την παροχή διατροφικών συμβουλών στο πλαίσιο του wellness.

Η συμβολή του διαιτολόγου μέσα στο φαρμακείο

Είναι γεγονός πως ένα σύγχρονο φαρμακείο δεν διαθέτει μόνο φάρμακα. Διαθέτει καλλυντικά, συμπληρώματα διατροφής και βιταμινών, αδυνατιστικά προϊόντα, ακόμα και τρόφιμα, όπως γλυκαντικά, στέβια, σοκολάτες χωρίς ζάχαρη και ειδικά προϊόντα διατροφής, που απευθύνονται σε άτομα με διαβήτη, κοιλιοκάκη κ.ά. Επομένως, υπάρχει πληθώρα προϊόντων, που ανταποκρίνονται σε διαφορετικές ανάγκες. Εδώ έρχεται να κουμπώσει ο ρόλος του διαιτολόγου. Είναι ο αρμόδιος επιστήμονας για να εκπαιδεύσει τον πελάτη του φαρμακείου στη χρήση αυτών των προϊόντων: γιατί και πώς θα πρέπει να τα χρησιμοποιεί και κάθε πότε, ώστε να τα εντάξει σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο διατροφής. Αυτό απαιτεί βασικούς κανόνες τροποποίησης της διατροφικής συμπεριφοράς, διερεύνηση των αναγκών του και εξατομικευμένη προσέγγιση. Είναι σημαντικό ο καταναλωτής να κατανοήσει, πως δεν υπάρχει ένα μαγικό χάπι ή τρόφιμο, αλλά ένας ισορροπημένος τρόπος διατροφής, στον οποίο μπορούν να ενταχθούν προϊόντα-βοηθήματα. Αν κάποιος προσθέσει στέβια στον καφέ του και καταναλώσει μαζί και ένα μεγάλο κρουασάν, είναι βέβαιο πως δεν θα δει μείωση στον αριθμό της ζυγαριάς του, αλλά μάλλον το αντίθετο. Σε αυτό, είναι σημαντικό να προσθέσουμε την υπεραξία που αποκτά η διατροφική σύσταση από ένα διατροφολόγο.

Εδώ αξίζει να επισημάνουμε ότι οι οδηγίες που θα λάβει ο πελάτης π.χ. για να αλλάξει το διατροφικό του μοτίβο για την αντιμετώπιση της χοληστερόλης, θα τον κάνει και πιο συνεπή και στην κατανάλωση του αντίστοιχου συμπληρώματος ή φαρμάκου.

Η ορθή χρήση των προϊόντων, με βάση τις ανάγκες του πελάτη, θα οδηγήσει σε ένα καλό αποτέλεσμα, στην επιτυχία του προϊόντος και κατ’ επέκταση στην επιτυχία όλης της υπηρεσίας που έλαβε ο πελάτης μέσα στο φαρμακείο. Και γνωρίζουμε πως ο ικανοποιημένος πελάτης, που βρίσκει λύσεις στις ανάγκες του και ξέρει ότι στο συγκεκριμένο φαρμακείο υπάρχει μία ομάδα ειδικών που τον στηρίζει και δεν θα τη βρει αλλού, θα επιστρέψει στο φαρμακείο και θα φέρει ακόμα έναν.

Πέρα από τον ίδιο τον πελάτη, και ο φαρμακοποιός είναι κερδισμένος από την παρουσία του διαιτολόγου στο φαρμακείο: αυξάνονται οι πιθανότητες πώλησης προϊόντων που σχετίζονται με τη διατροφή, εφόσον τα συστήνει ο αρμόδιος επιστήμονας - ας μην ξεχνάμε ότι, με τις καθυστερήσεις στις πληρωμές των ταμείων προς τα φαρμακεία, τα προϊόντα αυτά ουσιαστικά αποτελούν σήμερα μία από τις λίγες πηγές άμεσου κέρδους για τον φαρμακοποιό.

Επιπλέον, ο πελάτης που θα μπει στο φαρμακείο γνωρίζοντας ότι υπάρχει αυτή η υπηρεσία, ίσως αγοράσει συνδυαστικά και κάποιο άλλο προϊόν που θα του συστήσει ο διαιτολόγος (συνδυαστική πώληση). Αυτό είναι κάτι που χρειάζεται να συμφωνηθεί από την αρχή, μεταξύ διαιτολόγου και φαρμακοποιού, με βάση τις συνεργασίες του τελευταίου, ώστε ο διαιτολόγος να έχει γνώση ποια προϊόντα αποτελούν πρώτη επιλογή. Για παράδειγμα, ανάμεσα σε δύο προϊόντα με παρόμοιο προφίλ και λειτουργία, ο διαιτολόγος πρέπει να γνωρίζει ποιο να προτιμήσει, με βάση τη συμφωνία που υπάρχει με το φαρμακείο.

Ένα άλλο στοιχείο που μπορεί να προσφέρει ο διαιτολόγος είναι εξατομικευμένη συμβουλευτική. Κάθε πελάτης είναι ξεχωριστός και έχει διαφορετικές ανάγκες και προφίλ. Ο διαιτολόγος, μέσα από τη συζήτηση με τον πελάτη, καλείται να αντιληφθεί τη διαφορετικότητά του και έρχεται να καλύψει τις ανάγκες του και να εξατομικεύσει τις συστάσεις που του δίνει.

Για να πετύχει η υπηρεσία χρειάζεται ομαδική προσπάθεια

Είναι σημαντικό το δίκτυο φαρμακείων στο οποίο ανήκει το κάθε φαρμακείο ή το ίδιο το φαρμακείο (αν λειτουργεί ανεξάρτητα) να εκπαιδεύει συνεχώς τον διαιτολόγο πάνω στα προϊόντα και τη δράση τους, ώστε να υπάρχει συνεχής επιμόρφωση που να αναβαθμίζει και τον ρόλο του διαιτολόγου. Ακόμα και οι ίδιες οι εταιρείες συμπληρωμάτων μπορούν να παρέχουν την εκπαίδευση στον διαιτολόγο, για τα προϊόντα τους σε τακτική βάση. Είναι δηλαδή απαραίτητο, όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας, από την εταιρεία μέχρι τον φαρμακοποιό και τον διαιτολόγο να συντονίζονται μεταξύ τους, για να τρέχει επιτυχώς μία τέτοια ενέργεια. Επιπρόσθετα, είναι σημαντικό να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα αξιολόγηση των υπηρεσιών που παρέχει ο διαιτολόγος, ώστε να βελτιώνεται συνεχώς ή να τροποποιείται, αναλόγως τις ανάγκες του φαρμακείου.

Προσέλκυση του πελάτη στο φαρμακείο

Τέλος, η αξιοποίηση του διαιτολόγου δεν αφορά μόνο το εσωτερικό του φαρμακείου. Αφορά και την επικοινωνία προς τα έξω, εκτός του χώρου του φαρμακείου, ώστε να έρθει ο πελάτης σε αυτό. Οι τρόποι για να πραγματοποιηθεί αυτό είναι αρκετοί και εξαρτώνται από τα διαθέσιμα μέσα, όπως π.χ. η ύπαρξη ιστοσελίδας, στην οποία μπορεί ο διαιτολόγος να αρθρογραφεί και να επικοινωνεί την υπηρεσία που παρέχει στο φαρμακείο και τα οφέλη που απορρέουν από αυτήν.

Μπορεί, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, να αξιοποιηθεί και η facebook page του φαρμακείου για την προσέλκυση του κοινού, όπως και η αποστολή μηνυμάτων σε πελάτες του φαρμακείου για την υπηρεσία ή αποστολή υπενθυμίσεων και διατροφικών tips προς τους πελάτες!

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.